06 januari 2019

Årskrönika januari-juni 2018

Så här i början av ett nytt år ser man årskrönikor överallt. TV visar nyhetsdito och sportdito, tidningar har kulturdito och politikdito. Några bloggar nära mig har också årskrönikor, så nu provar jag för att se hur det blir. Om inte annat så blir mitt eget minne litet uppdaterat....

Inläggen i januari 2018 ägnades till döstädning respektive prepping. Att röja bland sina sparade saker som man inte behöver (men som kanske någon annan behöver) känns ännu mer rätt så här ett år senare. Att tillhöra prepparna visar sig efter Alfridastormen vara riktigt bra. Rätt många hushåll är fortfarande strömlösa efter en vecka.

I februari var det sport, dvs vinter-OS samt egen skidåkning med barn och barnbarn som gällde. Visst elände uppstod då mer än halva gänget fick influensa i snöriket. Även en och annan som var vaccinerad... Denna vinter var det många som ville vaccinera sig men vaccinet räckte inte till alla. Jag ringde runt till alla vårdcentraler den dagen min egen vårdcentral hade slut på vaccin och vi lyckades få var sin dos. Vi hoppas därmed slippa den värsta varianten av influensan.
I år är det inte OS men väl VM i flera vintersporter som längdskidor, alpint och skidskytte. Vi hoppas på roliga tävlingar med fina svenska insatser.


Mars mars måne, jag kan lura dig till Skåne! Jo visst, i mars kom det ordentligt med snö (!) och det var tjäle och av vårbruket blev intet.

Jag längtade till varmare tider och planerade några frösådder, besökte Stockholm och gick på teatern och startade min reseblogg Hit och dit genom Europa. Nu ligger resebloggen litet i träda. Jag inser att, trots att jag har så mycket att skriva om, så får jag inte tiden att räcka till. Kanske att jag stänger den, kanske att jag spottar upp mig och tar mig tiden... Förra årets mest besökta inlägg på resebloggen handlade dels om ett franskt slott  och dels om en liten belgisk stad.

April - Äntligen blev det Frankrike för hela slanten! Fast inte det där superfina vädret som i april kan vara sommarvarmt på våra breddgrader. Eftersom ett högtryck hade parkerat vid Skandinavien så blev det mer ostadigt  vid Medelhavet på flera sätt. Men vad gör det när man kan göra roliga vinutflykter eller se nya pittoreska byar tillsammans med goda vänner.

Maj i Frankrike kan också innebära att slicka såren efter en tuff vintersäsong - läs regnig!!! Ett gammalt franskt hus kan läcka som ett såll eller också kan det vara som vårat - bara läcka litet grand. Men fasaden vittnar bara om vackra stenar och hög mysfaktor, vilket man gärna vill föreviga när man stöter på en eller två gåramålare.

Juni, då gjorde vi en härlig utflykt till Bohuslän och fick vårt lystmäte på konst av olika former tillgodosett. Roligast var mötet med arkitekten Wingårdh och hans olika projekt. Idag är både Nationalmuseum och Helsingborgs vattentorn högaktuella. Vattentornets tillkomst kan vi se varje vecka strax utanför Helsingborg.

Det var första halvåret 2018. Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar