25 januari 2019

Minimala Miljöer

Jag och mannen i mitt liv har börjat döstäda.... igen. Detta verkar vi göra varje januari. I alla fall så påbörjar vi varje år en viss döstädning och röjer bland undanstuvade saker. Har man bott i samma hus i 38 år och tillsammans med samma partner i 44 år så har man samlat på mycket trevligt och då tar det tid att röja och det blir litet svårt att säga när man är helt klar.
Vi började på allvar förra året och det var rätt trevligt att gå igenom gamla minnen. Det var inte särskilt svårt att veta vad som skulle kastas, skänkas, säljas eller sparas. Läs om det här.
Nu är det alltså dags igen. Skillnaden att nu är det jag ensam som ska gå igenom vissa saker eftersom det är mina pryllådor som har kommit ner från vinden. Lådorna är fyllda av miniatyrer till tittskåp. Ett tittskåp är som ett rum i ett dockskåp men med fastlimmade saker och glasskiva framför. Allt i skala 1:12. Bara gjort för att titta på. Det är så otroligt roligt att göra! Under en period i livet var jag som besatt av detta. Jag har säkert gjort 100 olika tittskåp med olika innehåll. Allt från apotek, franska och italienska och svenska kök, bagerier, tomteverkstäder, herrum, barnkammare, bibliotek, resebyråer, konditorier, syateljéer, restauranger, klassrum, linneskåp, vinkällare, trädgårdsbodar och snickarverkstäder  - ja, det är svårt att komma ihåg alla olika, men här är ett axplock.
Korsvirkeskök
Apotek
Trädgårdsbod
Konditori Lergöken

Tråd och Trä - presentbutik i Hbg
Snickarverkstad
Jag har varit med som utställare på Tjolöholms julmarknad och på utställningen Kvinnor Kan i Malmö. Även på några andra mer lokala utställningar under mina 6 år som tittskåpstillverkare. Ett och annat tidningsreportage hanns också med liksom utställningar arrangerade av olika företags konstföreningar. Men när jag gick upp på heltid i mitt ordinarie jobb, det som gav mig en regelbunden lön, då hann jag inte längre med min roliga - men inte särskilt inkomstbringande hobby. Det mesta som var värt att spara åkte ner i lådor och upp på vinden. Ända tills för några veckor sedan när julpyntet skulle ner och jag fick syn på mina lådor.... Vad innehöll de där egentligen?
Himlans, säger jag bara... Jag har packat upp, sorterat, kastat allt "bra att ha" och packat ner en del i en mindre låda. Det tänker jag spara för att kanske göra ett par skåp någon gång i framtiden. Mitt femte barnbarn är en flicka, kommer hon vilja ha ett dockskåp? Eller det är kanske bara äldre flickor som tycker sådant är roligt? Resten - jaq det säljer jag på Tradera. Denna fantastiska försäljningskanal där man kan hitta nya användare av det man själv inte längre vill ha, bara man har rätt pris på det man säljer.
Försäljningen via Tradera började jag med förra vintern när jag gick igenom hyllan för "urvuxna" barnböcker och mitt tygskåp, där det gömdes rätt mycket "bra att ha". Jag får inget betalt av Tradera för denna reklam, men det fungerar så himla bra att jag vill informera om ett sätt att få avsättning för fullt fungerande grejer som man själv inte längre behöver. Hållbart och helt i tiden! Senaste året har jag haft ute ungefär 80 annonser på miniatyrer, 10 annonser för olika inredningstyger och 10 för barnböcker. Det mesta av det jag velat sälja har faktiskt blivit sålt via Tradera. Man kommer överens om det är köparen eller säljaren som ska betala portot och man skickar inte sin sålda sak till köparen förrän man har pengarna på kontot. Det bästa av allt är att annonserna är helt gratis, det är bara om varan blir såld som man betalar 10% av försäljningspriset till Tradera. Att jämföra med en av Traderas konkurrenter där varje annons kostar minst 30 kronor. Jag är nu inne på den fjärde försäljningsrundan sedan jul. Inte hade jag en aning om att så många var så intresserade av miniatyrer 1:12.
När jag har fått ordning på allt jag inte behöver (läs sålt allt) så kanske miniatyrerna jag la i min egen hög kommer fram och jag gör en fransk vinkällare....





4 kommentarer:

  1. Det faktiskt roligt att veta att andra får njuta av saker man själv inte vill ha kvar. Vi har sålt en del på Tradera nu när vi ska flytta. Även gett bort till H:s vänner som blivit så glada över nya möbler och blommor.

    SvaraRadera
  2. Men vad kul att du gjort dessa tittskåp. Har alltid gillat dem och alltid velat göra dem, fast å andra sidan är det många saker jag velat göra genom åren, men detta har i alla fall haft ett stort intresse.
    Älskar dockskåp! Även som vuxen.
    Har du tillverkat en del av delarna själv också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är riktigt roligt. Mycket har jag tillverkat, men hyllor och stolar är köpta. Bakverk, målarburkar, skyltar, textiler t ex har jag gjort själv. Det var en del av det roliga, att komma på hur man ska göra.

      Radera