01 februari 2019

Snö och frö

Skånsk vinter... ganska grått, litet blåsigt, ett par minus och ibland faktiskt snö. Jag är ju ingen snömänniska och gillar absolut inte den halka som kan uppstå när snön har smält och fryst om vartannat. Men det blir ljusare, både av litet snö och att det går mot ljusare tider. Igår var det dagsljus ända fram till 16.30 - helt fantastiskt!
Med ljuset kommer hoppet om liv i krukor och rabatter! Härligt för en odlingsmänniska som undertecknad.
Här har jag planterat några krokusar som ska få komma in på köksbordet när det är dags att blomma. När de har blommat över hamnar de i någon rabatt så rådjuren har något att äta. Att ta in de första lökarna är ett trevligt sätt att njuta av dem på nära håll. Det är ju inte säkert att man är ute så mycket annars i snödroppars och krokus månad.                             

                                  
I vårt uterum, som är isolerat och med sval golvvärmen trivs just nu citronen väldigt bra. Den har flera mogna citroner, omogna citroner i två storlekar och blomknoppar - samtidigt!
Ute blommar snödroppen. Jaja, den står nära vår husgrund, där jag står och fotograferar ligger snön... Men igen - ett utmärkt sätt att få njuta av tidig blomning.
Årets vinterpynt vid entrén inspirerades av trädgårdstidningen som helt sonika tyckte att man skulle använda några perenner tillsammans med lökar, ljus och mossa såklart. Detta bord gjordes i ordning inför första advent och det står under tak men absolut inte frostfritt. Hyacinterna har ännu inte slagit ut helt färdigt och de doftar trots att de har frusit några gånger. När det var minus 5 så täckte jag bordet med ett badlakan ett par nätter. Jag hoppas att jag kan plantera om plättar i luften och den rödbladiga alunroten i någon sommarkruka när det är dags.
Frö skrev jag i rubriken, de enda frön jag har satt än så länge är två sorters chili. De har precis grott och ska nu hamna i ett svalt rum men med växtbelysning. Då kommer de bli knubbiga och stadiga säger förståsigpåarna. Några år har de små fått följa med till ljuset i Frankrike men i år har vi ännu inte bestämt när vi ska åka och då får man hitta låtsasljus i avvaktan på det riktiga. 
Litet senare i februari ska jag så tomater och sallad och de kommer att trivas bra i uterummets ljus till det är dags för utplantering. Utomhussådden lär jag få vänta med ett tag - så här ser vårt köksland ut för tillfället. 
Vi har haft ett fint vinterväder i januari här i Skåne. Många eftermiddagar har bjudit på en färgprakt inte långt efter Hötorgskonsten. Naturen är förunderlig!

4 kommentarer:

  1. Oj,har ni snö. Vi står just nu på Sibbarps camping och här är det snöfritt +3 idag. Blir nog här till v.8 enligt planeringen. Huset sålt och nu bor vi i husbilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande, är ni alltså på väg till Frankrike nu?

      Radera
  2. Jag har nog varit en vintermänniska, men ändrat mig med åren. Är numera rädd att ramla i halkan och gillar inte heller att köra bil i halka och snö. Har kommit ifrån det sedan jag lämnade Sverige och nu är det nog ingen återvändo. Gillar Spanien i februari, 20 grader på terrassen och trädgården är grön.
    Så fint du har det vid entrén och härligt med citronträd.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är roligt med växter! Förstår att ni trivs i det spanska klimatet. Ha en bra vecka!

      Radera