08 februari 2019

Har ni hört talas om Jakriborg?

Jakriborg, en hansastad litet söder om Lund. Har ni inte varit där? Jag bara säger - åk!
Detta foto har jag lånat från Jakriborgs hemsida och visar husområdet sett från Lundahållet. Häftig vy eller hur?
Vi är där en dag i snöglopp och blåst, Lundaslätten gör skäl för sitt namn, det är otroligt platt just här. Vinden viner och det är en grå skånsk vinterdag. Alla är inomhus utom jag och mannen i mitt liv. Vi har ett ärende till Malmö denna dag och har bestämt oss för att besöka detta fascinerande område. Man måste veta vart man ska, det finns inga särskilda vägskyltar och vägen går i för oss okända kringelikrokar.

Fast mina bilder ljuger, det här är inte en hansastad, husen är inte ens 30 år gamla. Detta är ett bostadsområde som ligger i Staffantorps kommun i tätorten Hjärup. Husen är uppförda på 1990-talet av fastighetsbolaget Jakri AB och ligger 6 km från Lund och 10 km från Malmö. Arkitekternas förebild är helt klart inspirerad av hansatiden.

Området kännetecknas av gränder och smågator, hus med spetsiga tak i knalliga färger som ger en tydlig känsla av Danmark och Tyskland och liknar inget vi tidigare sett på våra breddgrader. Gatunätet påminner om det medeltida röran av smågator som fortfarande finns i en del gamla skånska stadskärnor.
Inga bilar där man bor och leker.
                                                   

Här finns också en stadsmur (så klart!) Den går inte runt bebyggelsen utan som en rak mur mellan hus och järnvägsspår som ett bullerskydd. 
Här ett hål i "stadsmuren" ut mot pendeltågets station.
Stadsmuren har några torn precis som sina tidigare förebilder.

Debatten om området handlar bland annat om vad Jakriborg ska jämföras med. Ska detta bli en liten stad med affärer och verkstäder som de historiska förebilderna eller är detta ett förortsområde med andra estetiska förebilder än de traditionella förorternas byggnader? 

Mycket av dagens nytänk är oprövade lösningar som kan få oplanerade konsekvenser. Om man följer tidigare generationers byggnationer är kanske misstagen redan avklarade...  Jakriborg byggs dessutom avsiktligt långsamt, bland annat av ekonomiska skäl men också för att om man upptäcker ett misstag så ska det inte hunnit upprepas alltför många gånger utan kunna rättas till relativt tidigt.

Jag är väldigt förtjust i Jakriborg. Här finns små affärer, gator och gränder i ett sammelsurium, bilfritt utom på genomfartsgatan, små torg och uteplatser runt hörnet. Jag skulle mycket hellre bo här än i ett höghusområde där alla hus ser likadana ut och där det är långt till marken. Placeringen mitt på slätten är kanske inte min favorit, men man ser mycket himmel och här i Skåne är det alltid korta avstånd till både hav och skog.

                   









6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Du har sååå rätt! Faktiskt även i Languedoc, där är den dessutom oftare blå

      Radera
  2. Vilket ställe, vilken idé! Gillar det fullt ut!
    Borde finnas fler liknande ställen!
    Ha en fin hjärtlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är det läckert! Ha en fin allahjärtansdag du med!

      Radera
  3. Det ser jättefint ut, jag har hört talas om detta och haft att se kolla in det, men med så mycket annat har det inte blivit av ännu.

    SvaraRadera