19 februari 2019

Gammalt eller nytt?

Gammalt eller nytt - vad då? Kan man undra...

Är i Stockholm, ska beundra renoveringen av vårt mest nationella konstmuseum (både gammalt och nytt) men också förundras över vårsalongen (bara nytt) på Liljevalchs.

Först är det dags för vårsalongen och den nya konsten. Det är säkert 20 år sedan jag var där senast. Mycket har förändrats. Jag är gammaldags men innebörden av uttrycket Kejsarens nya kläder slår mig ofta när jag tittar på nutida konst.

Vem bestämmer egentligen vad som är konst?

Jag tycker att juryn som väljer vad som ska ingå i vårsalongen verkligen bör tillhöra den skara som vet vad som är konst. När man ser vilka storheter som ingår i juryn (Helene Billgren, Susanne Vollmer och Lasse Åberg) så inser man att de uppfyller kriteriet... Men ändå - här finns verk som inte ser ut att ha tagit mer än 10 minuter att göra, här visas verk som verkar saknar engagemang och här visas verk som ser påbörjade ut men inte avslutade. Jag ser flera "konstverk" som mina förskolebarnbarn skulle ha ratat efter en sejour med sina vattenfärger. Många färger ovanpå varandra så allt bara blir en brun röra eller till hälften klara figurer skapade med en ganska bred pensel så man får gissa om det ska föreställa något eller bara figurer utan sammanhang. Ett verk ser ut att vara målat på insidan av en kökslucka med borrhål och allt. Dörren är upphängd i sin helhet men motivet är målat bara på den nedre delen av dörren. Jag förstår att jag är gammaldags och inte heller tillräckligt insatt eftersom jag inte alls förstår storheten eller ser budskapet i just dessa saker.  Kanske att man lättare förstår om man får höra hur konstnären har tänkt.
Skönt är det då att det också finns en hel del fina, väl arbetade verk där jag förstår och känner att konstnären har lagt ner sin själ i motiv och utförande. Jag blir allra mest förtjust i konsthantverken, de broderade, drejade och ihopknåpade verken som ofta har ett mer lättillgängligt budskap, om så bara att få betraktaren att le.

Apa äter tillsammans med kycklingar.
Kvinnokampen
Böcker i bokhylla, sorterade i bokstavsordning efter 
författarens namn, men med ryggarna inåt. Statement?

  
 Collage - eller inte.....
   
De aderton - de flesta stolarna är tomma....
  
                                            
Kvinnlig konstnär 93 år ung, ofta förekommande på Vårsalongen,

      
  Fantastiska resultat av "förspilld kvinnokraft" genom åren Klänningen är sydd av olika broderade dukar och mattan är ett "lapptäcke" av korsstygnsbroderier. Båda ovanligt snygga!

Kinesisk kruka - nej svensk med ett härligt mönster och glasyr.
Europas gränser genom århundraden - broderat med tunn tråd.
  
 Huvudet av en galen struts och ett stillsamt träd av tyglappar

 Här finns 17000 olika små "figurer". Alla är olika och representerar de 
afghanska ungdomar som inte får uppehållstillstånd i Sverige. Mäktigt och tungt.

Liljevalchs bjöd på så mycket att jag sparar det stora nationella konstmuseet till ett annat inlägg.....





2 kommentarer:

  1. Vissa av verken förstår jag inte, men konst kan också var när man reagerar på något.
    Gillar mattan av korsstygnsbroderier. Har hos en väns syster sett en hel soffa gjord på detta sätt, helt underbar. Detta var i Holland.
    Gillar också klänningen.
    Tankvärt med de tomma stolarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillade återanvändningen av broderierna. Det ser enkelt ut men det krävs nog ett säkert öga för att få ihop det. Ha en bra vecka!

      Radera