25 november 2020

Crowdfarming eller hur man blir odlare i Spanien

Numera köper jag spanskodlade frukter i säsong... dvs vi beställer direkt från odlaren och det levereras till vår ytterdörr. Det låter både dyrt och som om det belastar miljön med hemleverans, men det är precis tvärt om. 

Det kallas "crowdfarming" vilket är en odlingskedja från bonden direkt till konsumenten. Inga återförsäljare, inga mellanhänder. Verkligen ett bra sätt att handla sådant som inte kan odlas på våra nordliga breddgrader. 

Detta startades av två spanska bröder som ärvde sin farfars apelsinodling utanför Valencia. De hade svårt att få lönsamhet på grund av de låga producentpriserna. Istället startade de ett koncept där kunden adopterar ett eller flera apelsinträd med rätt till skörden. Detta innebär att de bara odlar de produkter som ska skördas. Småskalig produktion, utan gifter, ingen frukt är vaxad och med all tänkbar hänsyn tagen till naturen och kommande generationer. 

Man plockar bara den beställda mängden, i det optimala mognadsstadiet och inget lagras i kylrum utan packas och skickas norröver samma dag. Eftersom man bara odlar och skördar den beställda mängden så är matsvinnet mycket lågt. Alla transporter packas i pappkartonger, beställningar samlas ihop tillsammans i en fullastad lastbil som körs så miljövänligt som möjligt. 

En av apelsinplantagerna som ingår i projektet har ungefär 21.000 träd. Hälften av dem är unga nyplanterade träd och för varje ungt nyplanterat träd finns en "gudfar", vilket innebär att de som har adopterat ett träd får av den reserverade skörden redan från början. Med detta koncept blir konsumenten en sorts jordbrukare som betalar underhållet av trädet, vet varifrån det kommer, vem som har odlat, under vilka förhållanden och exakt när det skördades. Blir skörden försenad på grund av dåligt väder så blir konsumenten informerad. 

Crowdfarming startades för 2 år sedan, idag levererar 125 odlare till Sverige! Man säljer citrusfrukter av olika slag, avokado, ost, ris, mandlar, fårprodukter, saffran, pumpa, nötter, kaffe, pasta, honung och olivolja. Det tillkommer nya odlare och nya produkter hela tiden.

När det finns ett överskott av grödor kan man beställa enstaka lådor och det är vad jag hittills har gjort. Senaste två månaderna har vi provat granatäpplen, mango, avokado och clementiner. Allt har smakat bättre än det jag har kunna köpa i den svenska mataffären! Allt har vi kunnat äta precis lagom moget och allt plockades en vecka tidigare!  Det finns inga mellanhänder och att veta vem som odlat har ett stort värde. Några lådor har innehållit mer än vad jag och mannen i mitt liv äter på 2-3 veckor och då har vi delat lådan med vänner. Clementinerna som kom igår kväll var saftiga, söta och skinnet var tunt - långt från de ganska sura och svårtuggade som jag köpte förra veckan på min mataffär.  

Fotot kommer från Crowdfarmings hemsida,
men min låda såg precis ut såhär!

Nästa leverans kommer om två veckor, då får vi 10 kg apelsiner som vi ska dela med kompisar. Eftersom jag vet att de är giftfritt odlade kommer jag kunna göra en apelsinmarmelad där man också använder skalen. 

Ytterligare en leverans av avokado är beställd men den levereras först i mitten av januari. Detta är verkligen en sak att tänka på för oss i Sverige - vi som i princip kan köpa vad vi vill när vi vill. Men egentligen ska vi ju bara handla frukt och grönt i säsong, om vi vill vara rädda och värna om vår natur.  Mango och granatäpplen från Europa mognar i september-oktober, apelsiner och avokado är bäst i januari-april. Så inga jordgubbar och sparris till nyår!

Om jag adopterar en ko eller en get eller ett träd så får jag ett foto av djuret eller trädet. Man förbinder sig inte mer än en säsong i taget och jag kan se att många odlare redan har fått vårens skörd bortadopterad och då får man vänta till nästa säsong. 

Totalt sett verkar en adoption kostar litet mindre än en enstaka låda. Man får en större mängd av skörden och fördelar transporten till Sverige över en period som passar. Eftersom man kan välja flera frakttillfällen så tillkommer fraktkostnaden per låda/köp. Köpen man bara enstaka lådor så ingår frakt i priset. Mina lådor med avokado, mango och clementiner har kostat, inklusive frakt, ca 300-400 för en låda på ca 5 kg innehåll. När mataffären har specialpris är det såklart billigare än detta - men alla de andra fördelarna väger klart tyngre.





7 kommentarer:

  1. Så intressant, hur kommer jag i kontakt med dom?
    Tack för informationen 🙏
    Önskar dig en solig dag☀️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! De har en hemsida på engelska crowdfarming.com/en och där kan man välja mellan adoption eller köp en låda. Det finns också mycket info om respektive odlare. Lycka till!

      Radera
  2. Beställning är gjord och längtan är stor 😋
    Avokadon skickas inte förrän 25 januari, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge😉.
    Tack ännu en gång för bra information 🙏
    Ha en fin dag ☀️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, så kul att du gillade konceptet! Det finns ju många avokadoodlare och de har olika leverans, antagligen också beroende på olika sorters avokado. Någon levererar bara april-maj. Men det verkar som om man ska vara litet i framkant. Trevlig helg!

      Radera
  3. Mycket intressant! Har inte hört talas om detta. Måste undersöka. Vet inte om det finns i UK.
    Ofta är vi ju i Spanien under hösten och vintern och köper av vår lokala frukthandlare. Dock inte i år.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag tror jag såg att UK är ett av länderna de levererar till. Glad första advent till dig också!

      Radera