05 mars 2018

Det här med vädret ...

I Skåne ska det normalt sett vara vår så här års. Då pratar jag inte om den meteorologiska våren - den har varit här sedan 20 februari! Utan jag pratar om det som ger vårkänslor, fågelkvitter, dagsmeja, litet knoppar på buskar och liknande.
MEN, idag ser det ut såhär runt vårt hus. Fy farao, det har snöat lovikavantar sedan frukost....



   
Extra trist eftersom jag har varit inomhus i mer än en vecka med något som liknar influensan - den som hela släkten fick på vår skidvecka. Idag känner jag mig faktiskt riktigt frisk och skulle återuppta mina dagliga promenader. Men... i detta snömoddiga - näe det får bli en tur på motionscykeln istället. Alltså, som naturaliserad skånska så tycker jag att snö är något helt onödigt och ganska onådigt på mina breddgrader. Snö är bra att det finns när man ska åka skidor men då tar man sig till snön, aldrig tvärtom. 
Mannen i mitt liv är också han otålig och irriterad över snön. Det är mycket som ska fixas i vår trädgård. Enligt trädgårdskalendern ligger vi efter inte bara på grund av snön utan också på grund av det eländiga vädret som varit länge med frysgrader och tjäle.
Vi tröstar oss med att planera litet datum för våra olika resor framöver. Något måste man göra för att pigga upp sig. Kalendern ska få plats med mycket; de småtroll som antingen ska hälsas på i storstaden eller de på hemmaplan som ska passas när föräldrarna arbetar eller roar sig. En viktig och rolig del av aktiva pensionärers vardag. 
Man kan fundera litet över vår fyllda kalender. Vi är borta från Sverige cirka 15-20 veckor per år och "tappar" alltså lika många helger. Helger som annars hade kunnat fyllas med middagar med vänner, födelsedagar, trädgårdsarbete och annat som man vill eller kanske måste göra. Vi har ju valt detta sätt att leva och gillar det - men det gör att vår kalender nog är mer sprängfylld de veckor vi är i Sverige jämfört med många andras.
När kalendern är avklarad övergår vi till att planera nästa resa till lilla huset i C. Tredjedag påsk drar vi söderöver, vi tar det lugnt ner, vill hinna se annat än autobahn. Nu är det sååå fint därnere med all mandelblom och vild ruccola på vinfälten. Just det kommer att ha blommat över men...


... istället ser vi fram emot att få se blommande Judasträd - en av mina favoriter. 




1 kommentar:

  1. Hoppas din influensa snart är över och det kan bli lite bättre promenadväder för dig. Rätt hopplös väderlek många gånger att ta promenader i med isgata och annat som kommer från där ovan från. Jag måste säga att de understa bilderna ser mer tilltalande ut som du delat och där skulle jag gärna vilja vara :-)
    Krya på dig !

    SvaraRadera