09 mars 2018

Resebloggens programförklaring

(inlägget är flyttat hit från resebloggen)

Jag gillar att resa. Jag gillar att resa med bil. Man kan stanna var man vill. Det tar längre tid vilket i mitt fall är en fördel. Man hinner se ut genom bilfönstret. Se vad som är typisk för det landet, den regionen, den staden eller den byn.

Jag har egentligen alltid rest med bil. Sedan jag var en ganska ung person. Om det inte var till mormor i Norrbotten eller till farmor på Västkusten - så var det ut i Europa. Med nyfikna och orädda föräldrar.

Jag är glad att mannen i mitt liv också gillar detta sätt att förflytta sig på. Det bästa som finns är att ha packat för en tripp någonstans och sätta sig i bilen och tillsammans uppleva antingen helt nya ställen eller återuppleva det välbekanta och därmed efterlängtade.

I den här bloggen vill jag dela med mig av 35 års bilresande runt om i Europa. En del minnen är från början av vårt resande och alltså precis så gamla och får läsas mer som kuriosa "tänk att det var på det viset då". Andra inlägg kommer att vara rent praktiska tips. Jag vill berätta om bra hotell och goda restauranger, berätta om skithotell och matställen som inte borde få finnas, berätta om underbara ställen längs allfartsvägarna eller varför man inte kan hitta ett riktigt picknickställe i Italien.

Vi åker gärna till olika vinområden, vi går gärna på bra restauranger och besöker både kyrkor och museum. Vi åker faktiskt också tåg och båt på våra resor. Vi har varit betydligt mer i den västra delen av Europa och mest av allt i Frankrike, men vi sneglar gärna mot både Slovenien och Kroatien för kommande resor.

Idag finns det ett modernt ord för den typen av reseliv. Slow Travel. Då hinner man uppleva mer, mer på djupet om man vill. Häng med om du tycker detta låter intressant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar