17 januari 2013

Kurs i franska

Idag har vår lilla franskgrupp återuppstått, fast nu i ny skepnad. Vi är 5 ladies som de senaste 5-6 åren har läst franska via Folkuniversitetet. Vi har trivts väldigt bra, både med varandra och med vår franska lärare, men gruppen blev efterhand alltför liten för att fungera om någon av oss var frånvarande. Så det senaste året har ingen av oss traggat grammatik och nya glosor. Mycket tråkigt!!

Flera i gruppen har beröringspunkter med varandra, kära I bor också i Hérault när hon inte bor i Skåne och kära M förgyller mina minsta barnbarns vardagar på förskolan. Efter flera idéer och funderingar så har det nu löst sig så att I har en god vän som är lärare i franska och hon vill gärna träffa oss (och roligt nog några andra kvinnor) några gånger varje månad då vi ska prata, prata och prata franska. Ibland får det väl bli någon grammatisk övning också, men mest handlar detta om att vi ska våga använda språket. I början blir det repetition, vi är nog rätt ringrostiga, men sedan ska vi diskutera olika ämnen, kanske gå på bio, läsa någon enkel bok. Jag ser verkligen fram emot detta!

4 kommentarer:

  1. Det låter ju jättetrevligt med er franska kurs.

    SvaraRadera
  2. Jo vi hoppas mycket på den. Så vi kommer säkert att ha trevligt - hoppas bara att det fastnar några glosor och användbara uttryck emellanåt också :)

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag inte så lite avundsjuk! Det där skall jag ta tag i så fort min fortbildning är undanstökad om ett knappt år. Nu är det nog tyvärr ingen idé. Får ägna mig åt eget plugg så länge!

    SvaraRadera
  4. Jag blev faktiskt avundsjuk på dig i höstas när du gick både intensivkurs och den där universitetskursen. Men "var sak har ju sin tid" och "Rom byggdes inte på en dag" etc. Skönt man kan luta sig mot liknande:-)

    SvaraRadera