08 januari 2013

Födelsedag

Idag fyller min mamma 88 år! Hon har alla sinnen i behåll och klarar sig själv , hon har bara hjälp med städningen. Pappa, som är lika gammal men mycket dement och dessutom svårt sjuk, bor på ett vårdhem inte långt därifrån. Mamma behövde piggas upp litet, så vi har idag varit där med blommor, sedan klippte jag henne och målade hennes naglar snyggt beigerosa. Hon blev så förtjust i mitt franska snabbtorkande överlack så jag får nog inhandla ett till henne också nästa gång. På väg hem hälsade vi på pappa också, det är svårt att veta om han uppskattade det eller inte. Men det känns i alla fall som ett litet avbrott i monotonin. Efter att ha levt 64 år tillsammans - så olika deras liv är idag....

När vi kom hem efter dagens promenad surfade jag fram France Bleu Hérault. Det är vår franska lokalradiokanal, där avhandlas enklare samtalsämnen, man ringer in och berättar olika saker eller lämnar svar på någon tävling varvat med fransk popmusik och larvig reklam. Men eftersom jag har inte hört franska på 3 månader och känner mig gruvligt ringrostig så är syftet med detta lyssnande gott! Fick tipset av äldste sonen P att detta är ett bra sätt för att fräscha upp kunskaperna och med dagens teknologi också enkelt. Nu njuter jag av fransk lokalradio i datorn samtidigt som jag gör litet nyttiga saker.  
http://www.francebleu.fr/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar