09 januari 2013

Europas kulturhuvudstad

I år är Marseille-Provence Europas kulturhuvudstad  och man kan läsa mer på denna länk.
http://int.rendezvousenfrance.com/fr/agenda/marseille-provence-2013
(snart ska jag lära mig hur man får länkarna snygga och inte bara som en adress)

Vi har alltid valt bort Marseille på våra resor i området. Staden har känts alltför stor med stökig trafik och vi har sökt oss till mindre orter. Men nu är jag lockad av att fara dit, vi har mer tid på oss och behöver inte jäkta fram. Det europeiska kulturåret är uppdelat i tre delar och den första delen under jan-maj kallas "Marseille-Provence välkomnar världen". Andra delen under juni-aug kallas "Marseille-Provence med öppen himmel" eller kanske hellre "med öppet klimat"... (öppen himmel med den svenska betydelsen vill vi inte alls ha i Provence under sommaren ;)) och tredje och sista delen under resten av 2013 kallas "Marseille-Provence med 1000 ansikten".
Image
Jag fick ett tips i mejlen att den svenske författaren Johan Tell, som under  18 år arbetat som redaktör och krönikör på Resemagasinet Vagabond har skrivit boken  ”Marseille - från kriminell till kulturell”.  Kanske den kan få bli reselitteratur till denna tripp.... Jag återkommer längre fram om detta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar