29 augusti 2015

Inga hundar denna gång

Jag tror inget land i Europa har så många rondeller som Frankrike. Men inte bara att de är många... man lägger också ner mycket tankeverksamhet, energi och pengar på hur en rondell ska vara utsmyckad - vilket är roligt. I ett par rondeller vi passerar regelbundet så pyntar man träd och buskarna med säsongsfigurer, surfare på sommaren, tomtar på vintern t.ex. Flera är de rondeller som har stora amforor i keramik ur vilka det väller massor av röda blommor som vore det rödvin. På många ställen finns det uppmurat miniatyrer av det staden är känd för; en romersk arena eller bara en triumfbåge. Inte att förglömma alla de som har ett halvt vinfält i rondellen eller en liten pinjeskog. Uppfinningsrikedomen borde förevigas och jag tänker nu faktiskt försöka fotografera så många jag kan... alltså ta mig tid att gå av. Får se hur svårt det kommer att bli :)
Här kommer några rondeller från sommarens resa, jag upptäcker att alla är från vinbyar eller längs vinvägar.
Här i Rhônedalen i St Panthalëon des Vignes, en pytteliten vinhåla fick jag möjlighet att gå av och föreviga dessa underbara korkar, rätt mycket högre än jag själv. Jätteläckert!
När vi körde route de vin utanför Beaune såg vi denna rondellutsmycknad, bara litet böjd ståltråd.
Ett av världens bästa viner (?) odlas i denna by Poligny-Montrachet i Bourgogne och dessa bronsgubbar som skildrar vinbondens hårda arbete står mitt i en byrondell.
Fortsättning följer....





5 kommentarer:

  1. Mycket rondeller i Frankrike, håller med. Bra på många sätt, om man åker fel t ex, så vänder man raskt i nästa rondell, den dyker snart upp. Ofta är de fina också, något att ta efter.

    SvaraRadera
  2. Vilken fantasi de har fransmännen. Kul med dess utsmyckningar i rondellerna. Jag tror att Sveriges kommunalgubbar eller vilka de nu är som sitter och bestämmer hur våra rondeller ska se ut, skulle göra ett studiebesök i Frankrike :)
    Jättetrevligt initiativ av dig att visa alla de fantasifulla rondeller som finns nere hos dig. Det ser jag verkligen fram mot.
    Önskar dig en fin ny vecka !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie för dina snälla ord! Håller med om att våra egna rondeller inte är ens i närheten av de franska. Har förstått att man i Sverige tycker att hårda och/eller vassa föremål i en rondell kan vara livsfarligt för de bilister som inte kör runt utan rakt igenom... Hoppas också du får en fin vecka!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tror att UK har minst lika många rondeller, men de flesta är definitivt inte utsmyckade, utan bara tråkigt högt gräs i mitten. Har sett så många vackra rondeller i Frankrike. En jag kommer väl ihåg hade buskar i form av instrument i, så fint!

    SvaraRadera