Vi har genom åren åkte med biltåget Hamburg-Narbonne eller Hamburg-Lörrach säkert 40 resor tur och retur. Eftersom jag inte gärna flyger och eftersom vi ofta stannar flera veckor när vi är i lilla byn så har det varit behändigt att få ner sin egen bil. Inte heller fel att kunna ta hem några lådor vin till Sverige.
Men vi har ju inte alltid varit nöjda med Deutsche Bahn. Kör man skandinaver och nordeuropeer till Narbonne i södra Frankrike, en tågresa som tar 21 timmar, så kan man tycka att informationen i högtalarna ska göras på mer än tyska.... Särskilt när det gäller säkerhetsinfo, hur det fungerar med måltiderna, vilka perronger man får gå av på och annat bra att veta. Det finns en hel del man kan klaga på om man hör till den lättirriterade typen. Så det gör vi bara ibland; inget vatten i kranarna, ingen luftkonditionering, inget toapapper, ja ibland kan listan göras lång. Ibland får man en liten kompensation, ibland inte... Men det har ofta varit behändigt att bli förflyttad söderöver samtidigt som man äter, läser och sover.
Nu ska tydligen inte tågen gå efter 2016 på grund av bristande lönsamhet. Detta är konstig att förstå,
autozug frekventeras flitigt inom Tyskland. Men det nya verkar vara att passagerarna ska få åka vanliga tåg och bilarna ska köras på långtradare. Verkar varken särskilt praktiskt, eftersom de som åker tåg kommer fram före sin bil, eller miljövänligt. Det finns redan nu alldeles för många långtradare på autobahn.
Många väljer bort biltåg på grund av kostnaden. Men om man som vi kör en egen bil (och alltså själva betalar bensin och slitage) och delar upp de 200 milen på tre dagar med två övernattningar (hotell och middag) - då blir det absolut billigare med tågbiljetten. Om man kör de 200 milen på två dagar med en övernattning på hotell och middag så brukar det gå jämt upp. Då får bekvämligheten avgöra - under sommaren är det många som man ska dela autobahn med....
För att dokumentera den epok som är på väg ner i graven så tog jag litet foton senaste gången vi åkte med biltåget.
|
Köande i Lörrach |
|
Vagnarna för bilarna |
|
I korridoren utanför kupén. Ser ut som vilket tåg som helst... |
|
Innan sängarna bäddas sitter man ganska bekvämt i kupéns soffa. |
|
Man tittar rakt in i grannens vägg, men ben och en väska får gott plats på golvet.
|
|
Denna kupé har egen tvättho, handdukar och eluttag. |
|
Här är de ganska sköna sängarna nedfällda. |
Bil på tåg, tja varför inte. En idé faktiskt. Tåg i Tyskland har jag åkt ett par gånger bara, men det var utmärkt bra.
SvaraRaderaMen vad tråkigt. Vi har inte åkt så många resor som ni och speciellt inte de senaste åren, men det har alltid funnits i våra tankar som ett alternativ. Det är som jag alltid sagt, Tyskland ligger ivägen för Frankrike. Jag verkligen hatar tyska motorvägar och nu kommer de snart att ta betalt för att man skall köra där. Såg precis att franska järnvägen SNCF börjat med att man kan åka tåg och bilen åker på annat tåg från Paris söder ut.
SvaraRaderaJa det gäller att på alla tänkbara sätt minimera resan genom Tyskland. Ska de ta betalt? Av vanliga bilister? Jaha då får man börja flyga då...
RaderaOch nu har även vi franska fikon i trädgården! Visserligen falska men ändå.
SvaraRadera