14 juli 2015

En typisk fransk utflykt

Jag har skrivit det tidigare och kommer alldeles säkert att göra det igen - bilen är skön och sval när värsta hettan lägger sig som ett lock över tillvaron. Vi bestämmer en utflykt med vännerna I och B och på schemat står kvintessensen av fransk tillvaro; vin, mat, konst och möten med trevliga människor!
Vi startar dagen med ett besök på Domaine Jougla. En sedan många generationer familjeägd vingård, i den lilla byn Prades sur Vernazoubre, där nästa generation ligger i startgroparna för att fortsätta traditionen. De har ett trevligt sortiment, tre vita, en rosé och fem röda, och Madame är en mycket trevlig guide genom hela provningen. Hon talar en långsam franska och försäkrar sig om att vi har hängt med. Annars kan det komma ett kompletterade ord på engelska som en extra förklaring. Vi gillar deras viner, vi gillar upplägget med vignerons indépendants och vi gillar Madame. Dessutom blir vi imponerade av den vackra utemiljön, av den skuggiga plats man valt för ett långt stenbord där vingårdsarbetarna serveras lunch av Madame och av alla vackra krukor utanför deras hus, överfulla med hortensior - i detta varma klimat. Vi har tidigare bara sett så här stora och imponerande buskar i det svalare franska Baskien och Normandie.

Därefter slingrar vi oss på minivägar upp genom de grönklädda bergen, garriguegrönt - lika grönt året om, på våren med inslag av blommor som lavendel och cistrosor och på hösten med smultronträdens röda bär. Mannen i mitt liv läste att garrigue är det occitanska ordet för det ekträd som klär kullarna här nere. När vi snirklat oss upp och ner över kullarna i några mil kommer vi till Vieussan - en liten bergsby som klamrar sig fast på sluttningen. Vid genomfartsvägen vid floden Orb ligger en restaurang som visar sig vara mycket trevlig! Vi har länge trott att det bara var ett kafe, men de har en stor servering i trädgården bakom huset och på menyn finns ett roligt utbud av mezerätter förutom dagens trerätterslunch. Portionerna är stora och rosévinet gott, så vi gör som fransmännen - sitter ett par timmar och pratar och äter.


Framåt sena eftermiddagen är det dags för ett besök hos olivoljeproducenten Pradines le Bas och madame Francine Buesa som glatt hälsar oss välkomna. Hon känner igen oss, vi var första gången hos henne för 10-11 år sedan och har gjort årliga besök sedan dess. I år kommenterade hon att jag har låtit mitt hår växa... Hm - min frisör tog semester innan jag hann dit - så hon har helt rätt....
Idag är det extra spännande, hon har renoverat "ladan" och har nu inte bara hela sin oljetillverkning hemma utan också en ny försäljningsdel och sist men inte minst en maffig utställningslokal upp under takstolarna och där finns för tillfället tre konstnärer representerade. Hela byggnaden är så fantastiskt vacker att man njuter varje sekund. Inte blir det sämre av trevlig modern konst; Kalie Granier med sina cirkelrunda tavlor vars motiv förändrar sig efter hur man passerar tavlan, finstämna färger och diffusa motiv med en prickteknik som ger ett extra djup.
Anne Delfieu som plockar grenar och kvistar i naturen och sedan ovanpå detta limmar kartong och papper i små små bitar som målas så det ser ut som ännu fler kvistar och grenar. Ganska häftigt och lättplacerat och mycket effektfullt.
Jag har lånat denna bild från galerie Linz, mina egna foton blev inte så bra...
Robert Schad gör konstverk av järn, monumentala och små som kan stå i ett fönster. Läckert rostorangebrun, jag hade gärna haft en av de mindre, de var till salu för 2200 euro så jag får spara litet först :).

Sedan frossar vi i provsmakning av årets 5 olika oljor, doftar på tvålar och kroppsoljor (sk torra oljor!) och väljer och vrakar bland olika tapenader och röror, ledsagade av madame och en nyanställd engelsk tjej. Det verkar gå bra för verksamheten....vilket är glädjande.
Fasad mot trädgården
Gavelsfasad mot entren
Innan vår åker därifrån får vi en liten promenad i trädgården och boningshuset måste tillhöra ett av de vackrare i Languedoc! Vi fullkomligen dreglar över fasaden i sten, färgsättningarna, fönster och luckor, terrassen - ja allt! Allt detta härliga sammanfattas så bra av I - ägde jag detta skulle jag bosätta mig här för gott!











2 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg i din blogg du gjort. Gillar verkligen allt du berättar. Det går att leva sig med och nästan förflytta sig ner till de underbara ställena du besöker. Vackra bilder också.
    Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så glad jag blir att du gillar det jag skriver. Det ger extra inspiration till kommande inlägg. Ha de bra! Kram

      Radera