30 juni 2019

Dags igen att visa upp sig

Nu är det dags igen - Kreatöserna har utställning i ett litet korsvirkeshus på stora torget. Det är fjärde  gången vi är med och vi känner oss hedrade. Lokalen innehåller ett vigselrum och en stor sal där olika hantverkare får ställa ut sina alster. Det är ju det svåraste med att vara liten hantverkare på hobbybasis - hur man gör för att få visa upp sina alster.
Denna gång delar vi utställningslokalen med en kvinna som gör de mest fantastiska bilder jag har sett, allt med tyg och tråd, applikationer och broderier - fantastiskt!
Kreatöserna står för återbruk, gamla stolar från loppis blir vidgjorda eller omgjorda, målade, lagade och klädda med roliga kvalitetstyger som gör stolen som ny igen.
Här är två björkstolar nyoljade och klädda i ett tyg av Josef Frank samt en stol som behövde nya framben och som då fick en helt annan framtoning.
                                                                                              
Här har jag tagit ut svängarna både i val av färg och tyg. Köparen föll för de rosa tonerna som skulle matcha en rosa fåtölj som hon redan hade. Kul!

Vi i Kreatöserna är tre helt olika personer vilket vi tror märks. Inför denna utställning fick vi fatt i tre likadana äppelstolar i ek. Vi bestämde oss för att göra var sin variant av stol utan att prata ihop oss. Skillnaden i smak och stil borde synas.


En stol blev elegant svartmålad och fick ett skimrande ljust vackert mönstrat tyg och en liten kudde. En stol blev vitmålad och fick en sits med ett fräckt tyg med svartvita ansikten och äpplet ommålat till en röd ros. Den tredje stolen fick framben klädda i luddig imiterad päls, sits med mönster av vilda djur och äpplet på ryggbrickan ommålat till ett tigeransikte. Visst syns våra olika personligheter....

 Strandstolarna i gammaldags modell försvann som smör i solsken

Mitt signum, lavendelkuddar i linne pyntade med snäckor och ostronskal från Medelhavet.



 
Många av våra objekt är nu sålda så det är roligt att vi har kvar foton av vad vi tillverkar.
Här en fin vägg med några av dessa fantastiska bilder, gjorda av tyger och tråd och en stor portion fantasi och hantverksskicklighet, Bilden nedan är en av mina favoriter.
   












1 kommentar:

  1. Ja vad ska jag säga - FANTASTISKT FINT ! Vad duktiga ni alla är ! Hade jag varit på den utställningen för att köpa så hade jag säkert förköpt mig :-) Så mycket kreativitet som ryms i denna utställningslokal.
    Ha det gott !

    SvaraRadera