31 december 2014

Gott nytt 2015

Det gamla året är i sina sista skälvande timmar. Dags att göra en tillbakablick.

Inom familjen var den största händelsen 2014 att det femte lilltrollet, lilla E, gjorde sin entré och hon är vårt första flickbarnbarn. Hon är nu 3,5 månad och bor i Stockholm. Det är långt bort, mycket hinner hända från en vecka till en annan, men vi har hälsat på hos henne och familjen två gånger sedan hon föddes. Vi reser ofta söderöver och har gjort fyra trevliga resor till lilla huset i C. Sommarresan dit ner, som blev som en egen resa på 10 dagar, innehöll besök och vandringar på några favoritställen i Frankrike. En stor del av vårt "nya" pensionärsliv tilldrar sig i Frankrike och vi njuter i fulla drag av detta. Hemma i Skåneland är det småtrollen J, F och Ph som får ta plats och ungefär varannan månad vill vi träffa de två minsta småtrollen i Stockholm. Så har vi vår kära trädgård med alla de projekt vi vill genomföra där. Undrar om den någonsin blir klar...?

Historien har blivit ett år längre men inte bara bättre. Nyheterna handlar alldeles för mycket om ondska och grymhet - och många tror att de inte kan göra mer än titta på och förfasa sig. Det är krig och katastrofer i många hörn av världen men vi som bor i ett av världens rikaste länder kan göra mer än bara titta på. Jag har stående månadsöverföringar till tre olika hjälporganisationer, köper alltid de hemlösas egen tidning och de senaste månaderna ser jag till att alltid ha en tjuga eller två i jackfickan när jag går och handlar. Vi har det bra och kan hjälpa de stackare som har det sämre. Mycket sägs och skrivs om nutida tiggare - men jag tror inte någon av dem skulle välja att tigga istället för att arbeta. Så i väntan på att de får ett riktigt jobb eller att situationen blir bättre i deras hemland så delar jag med mig av mitt överflöd.  Många bäckar små ... Politiken i landet Sverige har det senaste bjudit på olika karusellrundor. Skönt att ha en stadig politisk uppfattning, det ger en grund att stå på när politikerna snurrar litet hit och dit runt omkring oss. 
För en relativt ny bloggare som undertecknad så är man både glad och tacksam över att ha läsare. Ännu roligare är att ha läsare som kommenterar det man har skrivit - tack för det och fortsätt gärna att höra av er! Antalet besök på min blogg har ökat med 150% under 2014 och jag ser att ni finns på flera olika ställen i världen, inte bara i Sverige och Europa. Fascinerande! 
Till alla er som följer mig vill jag önska ett glatt och lyckosamt 2015 och jag hoppas att det nya året bjuder oss på mer värme och omtanke och färre fasor och katastrofer.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Gott Nytt tillbaka! Hoppas ni har fina dagar i lilla byn!

      Radera
  2. Gott nytt år till dig och dina också - vi ses i La belle France på det nya året!

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt att blogga!
    Jag har också fått barnbarn i Sverige och det känns lååångt bort!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera