05 december 2014

Adventstid

Så var det dags igen, adventstiden är min bästa högtid. Stjärnor och ljusstakar som lyser upp i fönstren, en ljusslinga i ett träd utanför, levande ljus på bordet, spraket från öppna spisen blandar sig med Bachs Juloratorium eller någon julsång med ett modernare sound, doft av hyacinter, glögg och pepparkakor. Allt för att mota bort mörkret och kylan - jag är verkligen en sommarmänniska som har fullt sjå att klara av vinterperioden.
Men jag kan inte sitta ner och mysa hela dagarna, adventstiden använder jag också till att planera jul-och nyårshelgerna. Yngste sonen med familj kommer till oss helgen innan jul och då firar vi en sorts tidig jul med dem, julmat och klappar. Sedan åker de hem till Stockholm för att vara med svärdotterns släkt över julhelgen. 
Lillejulafton och julafton firas hos äldste sonen här i Skåne och sedan kommer släkten till oss för kalkon på juldagen. Sedan 25 år tillbaka har vi nyårskalas, visserligen ett knytkalas, men vi står för drink och varmrätt och för att få lugna mellandagar är det klokt att vara förberedd.   
Under advent ska ju flera saker fixas. Jag gillar att ta in skogsgrönt och pynta med, gärna också kottar och kvistar, ljuskronan ska kläs med grönt, det står hyacinter står litet här och där (trots att vi får snuva kan vi inte låta bli dem) och amaryllisarna skjuter upp sina stora tjocka knoppar. I år hann jag inte (!) med att bjuda in tjejkompisarna till en kväll med kranstillverkning så jag fick köpa en färdig, men odekorerad, krans som jag själv pyntade. Nästa år tiddelipom....
Saffransbrödet är bakat men jag ska göra en omgång till, mannen i mitt liv gillar bullarna till förmiddagsfikat och min gamla mamma har också fått ett par påsar. Jag ska också baka några glutenfria bullar till ena svärdottern. Mandelmusslorna är på gång och så blir det nog några enkla sorters kakor tillsammans med de tre största småtrollen. I år lockar det dessutom att göra ett franskt valnötsbröd till julbordet, jag tror det passar bra till osten.
Trots att jag slutat arbeta så har jag jättesvårt att få tiden att räcka till för allt det som jag vill göra - men fritidsintressena är många och vissa tar tid och måste få lov att ta tid. I ett kommande inlägg ska jag berätta mer om vad jag gör.... men det handlar om att ta tillvara gamla ointressanta möbler och få dem "på fötter" igen! I år ska de tre största småtrollen få var sin möbel till sina rum. Schhh, jag måste vara litet hemlighetsfull, kan inte berätta mer - man vet inte vem som läser detta....



2 kommentarer:

  1. Håller med - veckorna innan jul är mysiga, det gäller att mota bort julstressen bara så att man hinner njuta. Jag har också en passion för julmusik, gärna sakral och klassisk. Det är tokbra mot stress. //SP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig är kyrkomusik så bra som så här års.... gärna med Adolf Fredriks Bachkör!

      Radera