21 december 2014

Kreatösprojekt till småtrollen

När jag tar mig tid - så är en av mina favoritsysselsättningar att måla och klä om möbler. Jag gör detta tillsammans med två tjejkompisar och vi har nog hållit på i mer än 20 år med att förnya, förbättra och försköna. Vi träffas varannan vecka under vår och höst. 
De första åren gjorde vi väldigt mycket tillsammans för att lära oss. Vi blandade egen linoljefärg, vi experimenterade med olika färgblandningar och olika målningstekniker som dekormålningar t ex måla furu så det ser ut som marmor eller som björk. Vi klädde om alla sorters stolar och pallar och en och annan soffa på löpande band, till oss själva, till släkt och vänner. 
Ibland har vi varit med på någon hantverks-utställning och då blev en och annan möbel såld, vilket är extra roligt. Ett år gick vi på en snickarkurs tillsammans. Senare tog vi hjälp av en snickare som byggde stommar till stora runda pallar som vi sedan målade och klädde om.

Efter hand försvann de stora arbetslokalerna eftersom tjejkompisarna flyttade från hus med källare till hus utan källare och från gård på landet till lägenhet. Så nu när vi träffas gör vi det fortfarande hemma hos varandra, men mer för att bolla idéer och få goda råd av varandra än för att just då slipa, måla eller klä om. De stora projekten arbetar man med hemma. 

Den senaste månaden har mitt stora projekt varit att göra spelbord till de tre stora småtrollen. Den äldste J som är nio år gillar att spela schack och det var så idén föddes med att ge dem varsitt målat bord att spela spel på. Både jag och mannen i mitt liv tycker också att det är behövligt med en bra balans mellan att spela spel av traditionell typ och att spela dataspel. Borden är fyndade på loppis, ett fick vi såga av benen på, ett annat fick en ny låda till spelpjäserna. Trixigast att måla var schackbordet - men det var ett himla roligt projekt.
Borden blev klara i veckan och eftersom småtrollen bor hos oss denna helg har vi kunnat frossa litet i traditionella spel som luffarschack och Fia med knuff, förutom det vanliga schackspelet.



6 kommentarer:

  1. Så fina! Schackbord har jag sett på Kalle Anka på jul hur man gör. Hittade du den färgen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, önskar jag hade haft tomteverkstadens färg, det hade underlättat! Ha en skön resa, hör av er när ni är framme! Kram från oss till er/Lotten

      Radera
  2. Vad fina! Rolig kommentar ovan, ha, ha!!!
    Har du bilder från dina tidigare projek?
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena, jo jag har en hel del bilder, har också en länk till vår hemsida, skickar den till din mailadress. Jag skiljer på bloggen och mitt andra liv. Kram och God Jul!

      Radera
  3. Jag gillar dina spelbord. Alla tre, men visst är kinaschackbordet extra fint.
    Trevlig julveckomåndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar borden, det gjorde småtrollen också! Ha en skön jul och ett lyckosamt gott nytt 2015 med er nya tillvaro! Ge Hjo-Hjo en extra kram!

      Radera