22 april 2013

Ibland behövs en kulturpuff i rätt riktning


I veckan som gick fick vi trevligt besök av vår gamle vän L. Han och mannen i mitt liv  har varit kompisar sedan skoltiden. Nu hade L ett ärende till Skåne och ville passa på att träffa oss. Han ville också besöka Louisiana och undrade om vi kunde göra detta tillsammans.

Det är ganska vanligt att man inte uppskattar de sevärdheter man har på nära håll, inte på samma sätt som de som gör en resa för att beskåda/besöka/beundra. Själv bodde jag nära Kaknästornet under flera år utan att jag tog hissen upp 155 meter...  men det kom bussar med folk från resten av Sverige som skulle njuta av utsikten.

Visst har vi varit på Louisiana, vi har sett utställningar med Picasso, Monet och Magritte - ja, alla de stora utställningarna som folk pratar om. Men Louisiana har inte hört till våra regelbundna utflyktsmål. Så när nu L vill besöka konstmuseet - då är vi gärna på G och hänger me'.

Det aktuella utställningen på Louisiana heter Pop Art Design med drygt 170 utställda föremål/bilder. 


Popkonsten växte fram i USA under 1950-talet - efter andra världskriget öppnades den kommersiella världen med påföljande kommersiella värden. En intensiv dialog om vad som är konst och vad som är design startade. Utställningen blandar friskt det som då var nya trender - reklam, saker av plast, massproduktion, design - och som så klart spred sig till Europa. Idag kan vi glädjande konstatera att gränserna mellan konst och design är utsuddade och omfattar dessutom även konsthantverk och mode .

Det var en rolig utställning, jag tyckte att mycket kändes som en flirt med 60-70-talet, några föremål är rena ikoner från vår uppväxt, några verk är ett inlägg i kvinnodebatten, en del föremålen fick mig att skratta högt. Några  verk fick mig att undra hur konstnären har tänkt - om han har gjort det över huvud taget ... och det är också intressant. De mest namnkunniga konstnärerna var Warhol, Lichtenstein, Oldenburg och Sottsass.



Den mer långvariga behållningen av denna dagsutflykt var ändå att jag och mannen i mitt liv blev medlemmar i Louisianaklubben! Nu har vi, förutom flera andra förmåner, även gratis inträde. För oss som numera disponerar vår tid själva finns möjlighet till många roliga konstutflykter till Danmark. Nästa utställning kommer till sommaren med verk av Yoko Ono som blir 80 i år - ytterligare en ikon från vår ungdom...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar