06 april 2013

Ett kort besök på kontinenten


Jag vet inte hur andra tycker det är att lämna Sverige, om så bara över dagen. Men jag får en liten kick av att lämna landet för en snabbvisit på kontinenten! Att komma till Danmark och få en injektion av det danska gemytet....   

Många skåningar turardet vill säga tar färjan Helsingborg-Helsingör, men sedan kliver de inte av färjan i Danmark utan sitter kvar i matsalen, kanske både en och två vändor. Ja det har säkert sin charm, men jag gillar Helsingör och jag vill lämna den i mitt tycke inte så roliga färjan till förmån för de roliga personliga butikerna i gränderna, de gamla sneda och inte alltid så välbehållna husen, de små trevliga restaurangerna som serverar smörrebröd  med öl och en lille en.  Min personliga favorit är Rådmand Davids Hus, läs mer här, ett pyttelitet ställe med supergoda smörrebröd. Huset är fantastiskt sött, här finns inte en rät vinkel någonstans, På sommaren har man uteservering på gården och under kalla årstiden är här alltid fullt inomhus.





Helsingör är ett gammalt fiskeläge. I första halvan av 1400-talet införde kungen Öresundstullen, dvs de fartyg som skulle passera sundet fick betala tull. När man lade till för att erlägga tullavgiften så passade fartygen på att proviantera och tack vare detta så blomstrade byn i flera hundra år. 

I mitten av 1800-talet upphävdes tullavgifterna och detta tillsammans med pestens framfart gjorde att Helsingör hamnade i stor ekonomisk kris. Därför är många av husen ganska orörda sedan tidigt 1800-tal, man hade inte råd att renovera, bygga ut, eller till och detta bidrar till stadens charmiga bebyggelse av idag.

Här kommer några foton på miljöer i Helsingör, tagna på sensommaren förra året.






Detta är visst Helsingörs äldsta hus




Gårdagen tillbringades med de goda vännerna J och L i denna charmiga danska by. På dagordningen stod shopping av grönt te, akvavit, födelsedagspresent och blommor. Dessutom lyckades vi trilla in i ett par charmiga kläd- och interiörbutiker (ja de säljer både ock på samma gång...) som Levende Lys och Bissen og Bassen .

Innan hemfärd  intogs smörrebröd med tillbehör (!) på Café Hyacinth, vilket var en ny upplevelse då favoritrestaurangen hade stängt för dagen. Detta kan nog bli ytterligare ett favoritställe, mycket trevlig svensk (!) personal och där kocken slog sig i slang med gästerna - precis som på kontinenten.


2 kommentarer:

  1. Tack för en härlig tur! Längtar efter en ny tur när jag läser ditt inlägg! Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Jag håller med dig - det var en mysig dag som måste upprepas!
      Kram /Lotten

      Radera