27 oktober 2020

Kökslandet flyttar inomhus

Jag har fått en ny passion. Den är ett resultat av att vi blivit bortskämda med den fina franska sallaten. Den sallat man handlar på mataffären här i Sverige är ok. MEN den är klen och dyr och smakar inget särskilt. Om man köper den färdigsköljd i påsar finns det fler sorter att välja på, men efter två dagar är den litet slirvig och man får plocka bort fula blad. 

När man köper sallat på mataffären i Frankrike så är de så stora att de knappt går ner i en stor plastpåse. Man kan plocka och välja där de ligger i sina lådor och det finns alltid 5-6 olika sorter som smakar olika och har olika textur. De är dessutom otroligt färska, om man skulle råka glömma en påse med sallat längst ner i kylen (vilket har hänt) så är den nästan lika fin efter 8-9 dagar. 

En gång kände jag en fransyska som hade flyttat till Sverige. När hon efter sin semester i Frankrike körde hemåt så hade hon flera hinkar i bilen med stora sallatshuvuden på rot som hon planterade i sitt trädgårdsland eftersom "Sverige fortfarande inte kan sälja riktig sallat".

När man går på marknaden i vår del av Frankrike så kan man köpa pluggplantor med olika sorters sallat och de kostar 2 euro för 16 plantor. Jag brukar köpa med mig hem på våren och plantera ut dem, men att i ett hushåll för två personer få 16 stora huvuden klara att skörda nästan samtidigt är litet onödigt. Så nu sår jag i omgångar under senvår och försommar men visst blir det mycket ändå. Här har jag spenat, plocksallat och en vanlig grönsallat i samma låda.
Och nu till höstens nya passion. Jag odlar sallat från frö inomhus! I köksfönstret. Det enda som krävs förutom frö, jord och vatten är en växtlampa av den sort som stimulerar tillväxt.

Det finns olika sorters växtbelysning, den enklaste är som en vanlig belysning. Sedan finns de som håller liv i en ljuskrävande växt som inte klarar utomhusklimatet och så finns de som ger samma typ av ljus som solen så att växten tror den är utomhus på försommaren och växer så det knakar. Lysrör av den senare typen har jag köpt på Ica Maxi och på Granngården. De ska så här års vara tända ungefär 14 timmar per dygn. Wexthuset.se har jättebra info på sin hemsida om man vill läsa mer om inomhusodling.

De ska kunna bli helt färdiga i köksfönstret men eftersom vi i Skåne fortfarande har mild höst så har jag planterat ut mina halvt färdigvuxna sallatshuvuden i kökslandet och lagt fiberduk över som skydd mot djur, typ rådjur och andra fyrbenta. Tack vare svalare växtplats räknar jag med att vi ska kunna fördröja skörden och ta upp två huvuden i veckan och alltså ha sallat i minst en månad till. I december hoppas jag att min frilandssådda mâche eller vintersallat ska kunna skördas och den ska hålla hela vintern om det inte smäller på med alltför många minusgrader.
Här är utplanterad sallat i två stadier, de 3 närmaste snart klara.

Vad händer då i köksfönstret? Jo nu är det basilika som gäller. Först ut den vanliga storbladiga som jag gör pesto av. Pesto håller i evigheter i kylen. Sedan är det dags för ruccola, spenat och en rödbladig basilika som jag vill kunna plocka av efter hand. Pak choi och romansallad ska också fungera bra inomhus. Det ska bli så spännande!

 

8 kommentarer:

  1. Blir alldeles eld och lågor över ditt inlägg om sallad och hur man kan odla den själv. Nu ska jag gå igenom allt noga och försöka mig på det. Kruxet är det där med lampan och utrymmet förstås. Naturligtvis får vi inte tag i plantor från Frankrike,, men fröså kan man ju alltid. Vi äter sallad minst två ggr om dagen. Håller med om den man köper är urtrist och håller inte särskilt länge. Tack för alla tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, Det var bara vårens sallat som var franska plantor. De på bilden som är under lysrör är frösådda inomhus i början av september. Om man börjar med att så i små krukor så planterar jag om dem en och en i större typ vanlig krukväxtstorlek och de kan ju flyttas utomhus temporärt till ett altanbord iaf dagtid och även natt om man täcker med något tyg eller en hink eller balja. Lycka till!

      Radera
  2. Så intressant och inspirerande!
    Jag är absolut ingen odlare, men det här skulle jag (nästan) kunna tänka mig att testa. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har jag basilika som jag skördar och ruccola på g. Det är riktigt roligt! Om man köper en klen basilika i matbutiken och toppar den och sätter sticklingarna i små krukor som man håller fuktiga så efter 1-2 veckor har man fördubblat sin basilikaskörd. Tricket är lampan! Lycka till!

      Radera
  3. Kul blandsallad i ditt inlägg idag.
    Samma gäller sallad här i UK som i Sverige, och samma i Spanien som i Frankrike.
    Roligt med dina små odlingar. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack! Kan det ha med klimatet att göra? Nja, troligen mer matkulturen! Ha det bra!

    SvaraRadera