27 april 2020

Lady Grisel Hamilton och miss Willmott

Ja, då var det dags igen för luktärtsnörden. Fast jag började faktiskt redan första veckan i mars - då petade jag ner 300 luktärtsfrön i krukor - ungefär 8 frön i varje kruka. Totalt sett 20 olika sorter.

Jag delar med mig drygt hälften av krukorna till äldste sonen, det stod förodlade luktärter på hans julklappslista.

Efter 8-10 dagar inomhus på fönsterbrädan i söder har de grott och blivit några cm höga. Då får de flytta ut i det betydligt svalare orangeriet. Efter ytterligare ett par veckor ställer jag ut dem på en bord i skuggigt och vindstilla ställe. Varje kruka är ordentligt vattnad och står i en liten plastpåse som fungerar som ett drivhus. Nästan alla stänglarna är toppade och sticklingarna ställer jag i vatten inomhus. Det bildas rötter på ungefär 3 veckor och originalplantan buskar till sig med flera sidoskott..
För en vecka sedan, efter totalt sett sju veckor sedan sådd, så planterar jag ut dem i ordentligt gödslad jord. Nu är det till att vänta och vattna och hindra hjort och rådjur från att mumsa i sig den späda grönskan.

Lady Grisel Hamilton är en lavendelblå skir skönhet som såg dagens ljus 1897.
Luktärten Lady Grisel Hamilton - Luktärtsfröer och KRAV-odlade plantor

Miss Willmott är en kulturarvssort från 1901 korallrosa med strimmigt segel.
Bägge sorterna är framtagna av pionjären på luktärter Henry Eckford. Jag hoppas att jag kommer att få 15-20 lika vackert blommande sorter till sommaren.

Vill man veta mer om luktärtsodling, bli inspirerad och njuta av fantastiska foton så har Sveriges luktärtsdrottning Cecilia Wingård gett ut en mycket vacker bok om denna söta ärtväxt. Bilderna på de två luktärterna ovan kommer från henne. Tack!
Boken Luktärt - Luktärtsfröer och KRAV-odlade plantor

4 kommentarer:

  1. Luktärtor är min absoluta favorit. Det är den vackraste blomman. 300 frön!!! Filar du fröna med sandpapper och blötlägger dem innan sådd också? Jag blir grön av avund när jag ser dina sticklingar. Så prydligt.Tyvärr har jag inget bra ställe för luktärter. De skall ju dessutom stå ganska djupt och det blir aldrig bra att ha dem i krukor. Mycket fin beskrivning hur man skall odla fram dem. Minns bilderna från förra året där du också tipsade om att ställa dem i kylen under natten när det är för varmt. Sonen blir säkert lycklig över den julklappen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva! Kul att du gillar mitt inlägg och luktärter! Enligt Cecilia W så ska man varken fila eller blötlägga, det var förr när fröna var hårda. Idag är de mjuka och det finns risk för att de ruttnar om man blötlägger dem. Man packar en 8x8 cm kruka rätt hårt med jord och vattnar igenom ordentligt. lägger fröerna på jorden och täcker med 1 cm jord, trycker till och vattnar igen. Sedan ner med krukan i plastpåse, öppen uppåt. Cecilia lägger 20 fröer i en sådan kruka men hon pillar isär dem vid utplanteringen. Jag (och sonen) bara sätter ner jordklumpen i jorden. Om man ska ha dem i kruka utomhus så måste man både gödsla och vattna ofta och bara 4-5 plantor i en 20-liters kruka. Ge inte upp! Lycka till!

      Radera
  2. Älskar luktärtor! Men har nog varit lite för lat för att odla dem på det sistone, gjorde det förr. Tror jag behöver tänka om.
    Tack för trevligt och inspirerande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Men du har ju en sådan fantastisk trädgård, kan det behövas något mer? Skämt åsido, det mest fantastiska med luktärterna är ju att man MÅSTE plocka av alla blommor varje morgon och ta in. Det är ända sättet att få ännu fler blommor... Det är inte många växter som är på det viset.

      Radera