15 april 2020

Vad bloggar andra om...

När man håller sig hemmavid och behöver vila efter flera timmar i trädgården, då är det rätt roligt att surfa runt litet på nätet. Läsa bloggar, titta på kartor, leta recept eller få litet tips och nya idéer.
Pinterest hittar man ett oräkneligt antal idéer om det som intresserar en, i mitt fall ofta trädgård och hantverk. Här finns saker från högt till lågt, inlagda av allt från amatörer till proffs. Man förundras över folks skicklighet och över deras dåliga smak och fascineras över de som gör snygga grejor. Man kan faktiskt prenumerera på en daglig dos från Pinterest, ibland gör jag det en vecka eller så men sedan hoppar jag av - man har ju ett annat liv också.
En blogg jag följer med stort intresse är Franska Fönster. Här skriver Lars Näslund mycket initierat om fransk politik, franska nyheter och hur det är att leva i Frankrike. Han är saklig och kunnig och han bor permanent i södra Frankrike.
En annan "fransman" som jag följer är Lindbom på franska. Bloggaren är en svensk journalist som tillbringar en stor del av sitt liv i Paris. Tomas Lindbom skriver mest om politik och det är intressant att kunna jämföra dessa två, rätt olika, svenska mäns sätt att se på Frankrike.
Jag följer flera bloggar som skrivs av kompisar, vissa av dem har jag känt länge och andra har jag lärt känna via bloggandet. Det är ganska fascinerande att man kan "träffa" nya bekantskaper på detta sätt. Flera av kompisarna skriver om sina liv i Frankrike. Det verkar som om vi alla gillar att läsa om detta nya sätt att leva. Jag tror att många som kommer till ett nytt land vill ta del av andras erfarenheter, råd och eventuella misstag.
Du hittar många som bloggar som har samma intresse som du själv. Jag läser ett par olika vinbloggar, särskilt franska. Jag följer flera trädgårdsbloggare, mer om dem i ett annat inlägg.
Många gillar att följa inredare, jag känner att i min ålder så kommer jag inte att byta inredningsstil och ibland kan jag tycka att alla idag möblerar och dekorerar likadant.
En blogg som jag följer särskilt under adventstid är Lotten, den skrattande språkpolisen. Hon bloggar visserligen hela året men från 1 december till julafton har hon en speciell adventskalender. Varannan dag ska text och bilder leda dig fram till en välbekant litterär historisk eller kulturell person. Hjälp finns ofta att få tack vare alla som följer hennes blogg och som kommenterar med ledande eller missvisande ledtrådar. Otroligt klyftigt, ibland otroligt svårt men alltid jätteroligt! Resten av året är hon mycket rolig och slår ner på aktuellt med härliga foton och bilder. Man blir nästan alltid glad av att läsa hennes blogg.
Just nu har jag hittat en blogg som heter Tossresan, om en familj som lämnade Sverige för en resa jorden runt tillsammans med sina vuxna barn. Extra fascinerande läsning nu när ingen får resa någonstans - undrar vilka resvanor och mönster vi kommer ha kvar när världen ligger öppen igen.
Det är roligt att läsa om resor när man själv gillar att resa. Ofta är berättelserna omgivna av fantastiska fotografier, det är nästan som om man gjort resan i verkligheten. Eller också blir man inspirerad och får idéer....
Om du själv funderar på att börja blogga så finns det jättebra bloggar (!) som visar steg för steg hur man ska tänka och handfasta tips på hur man går tillväga.

2 kommentarer:

  1. Trevliga bloggförslag. Har nu varit in på de två franska, intressanta.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att du har läst några. Ha det bra och var rädd om dig!

      Radera