26 september 2019

Linné - bror till min anmoder

Augusti gick fort och var fylld av så många aktiviteter att blogginläggen inte alls kommer i någon sorts ordning. Så nu återvänder jag till en del av vår historiska Sverigeresa och Linnés Hammarby. Dit åker vi för att vi är trädgårdsintresserade men också för att Carl von Linnés ena syster, Sophia Juliana 1714-1771, är en anmoder till undertecknad.
Linné skaffade denna bostad ursprungligen som ett sommarställe. Bostaden inne i centrala Uppsala var bara en tjänstebostad och om han inte hade jobbet kvar hade han inte heller någon bostad till sin stora familj. Vi får en fantastisk guidning av en engagerad kvinna! Tyvärr får man inte ta några fotografier. Jag kan förstå varför, allt i huset, möbler, tapeter, golv och detaljer är i original. I Linnés sovrum är väggarna tapetserade med planscher ur blomböcker, det sägs att han har gjort detta själv! Man får inte heller gå in i detta rum. För övrigt får man gå runt under guidens vakande ögon och tillsammans med hennes detaljerade berättelse så får vi en jättefin bild av hur det var att leva här på 1700-talet. Vi får också ett minne med oss hem, när jag frågar trädgårdsmästaren om en blomsort (en malva så stor att det kunde varit en hibiskus) så nyper hon av en massa fröer som hon ger mig. Det ska bli roligt att så dem till våren.

Uthus
Stora huset
Rosenhallon

Linnés föräldrar, kyrkoherden Nils Linneus och hans fru  Christina

Av bara farten passar vi på att besöka även Linnémuséet och trädgården i Uppsala.
Här får man fotografera så det blir litet interiörer och vad som visades i vitrinskåp bland annat.




   En klassiker!
Denna bok heter "Hushållsnyttan av de i Sverige vilt varande örter". 
Skriven på latin av "högädle och widtberömde herr doct. Carl Linnaei" översatt till svenska 1748.
Trädgården är fin men i andra halvan av augusti är den inte på topp och blir inte heller förevigad. Kul var planteringarna framför orangeriet, alla vita skyltar visar vilka lökar och andra tidiga vårblommor som ska komma - det inger hopp!

5 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Det var många år sedan jag var på Linnés Hammarby, men nu blev jag påmind om att det är dags för ett återbesök. Det får bli i vår när de nysatta lökarna står i blom. Tråkigt att det inte kunde bli några interiörbilder, men som sagt det måste man förstå. För övrigt jättefina exteriörbilder. Mycket intressant att en av hans systrar var din anmoder.
    Märkliga tillfälligheter av temaval i bloggkretsen. Igår fick jag på samma timme två inlägg på min bevakningslista av bloggar jag följer som handlade om Linné.
    Eftersom jag tror ni båda kan ha av intresse av varandras inlägg och att jag förutsätter att ni inte redan har bloggkontakt tar jag friheten att länka till varandra.
    https://brittakarolina.com/2019/09/26/linnebiografin/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, tack för fina ord! Stort tack för att du berättar om det märkliga sammanträffandet! Jag ska omedelbart ta kontakt med brittakarolina. Trevlig helg! Lotten

      Radera
  2. Så trevligt att Eva att förmedla länken till dig. Linnés Hammarby har jag besökt många gånger under hela mitt liv, första gången 1934 eller 35 med föräldrarna i gullvivornas tid. Jag har också sett alla rummen utan guide och förälskat mig i skåpet för herbariebladen och min dotter har mätt upp det. Så roligt att du har en Linnés dotter som en förmor. Mitt släktskap med Linné är obefintligt men min mors släkt är smålänningar så det för mig något närmare Linné. Jag räknar mig också som textil hantverkare och kämpar f.n. med en bildväv som påbörjades för två år sedan, det kallas numera slow art. Jag har vallfärdat till tapetvävarplatserna i Frankrike under spridda år och vävt hos familjen Drouin i Venasque.
    Nu ser jag fram emot att läsa dina tidigare bloggar. Hälsningar Brittakarolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket märkligt sammanträffande för Eva på Seniorvinklat - att vi båda skrivit om Linné. Jag gillar verkligen omdömet slow art! Jag har en och annan grej som skulle kunna betecknas likadant. Nu ska jag läsa mer om dina franska tapetvävarplatser, känner bara till Gobelin. Vill gärna lära mig mer. Venasque ligger litet närmare mig just nu, fina trakter! Trevlig helg!

      Radera
  3. Det var längesedan jag vara där. Har bara sett det utifrån relativt nyligen.
    Intressant historia och extra roligt när du är inblandad.
    Så vacker 1700-talskakaelugn!
    Tack för fin rundvandring!

    SvaraRadera