10 augusti 2019

Små små leksaker... mest för vuxna

Mitt yngsta barnbarn är en flicka på snart 5 år. Hon och hennes bror är hos oss i Skåne och vi besöker en dockskåpsutställning på Katrinetorps Landeri utanför Malmö. Jag är medlem i Miniatyrsällskapet i Sverige och hade läst om denna utställning. Ni som läser mina inlägg kommer kanske ihåg att jag under en ganska lång period i mitt liv byggde tittskåp. Just dem kan man läsa mer om här eller här.
Men nu är det stora dockskåp, några över 100 år gamla och flera tillverkade idag. Det är roligt när dockskåpsmakaren har gjort många saker själv. Det var också det jag tyckte var roligast. Att bygga upp själva miljön är såklart också spännande.
 Här en spartansk konstnärsateljé med ett fantastiskt takfönster. 
Här en interiör från en tygbutik i Stockholm
Här ett hemmabygge i fyra våningar.
Husan serverar kaffet - varsågoda!



Här är huset byggt förfallet redan från början....

... och här ett hus med en himla massa rum!

Detta är, i mitt tycke, ett av de finare miljöerna, alla sakerna är
tillverkade för hand på beställning och med riktiga möbler som förlagor.
Ett kök på landet och en vävstol som är underbar!

  
Här kommer några foton på högreståndsmiljöer


Kul idé, att inreda en befintlig möbel till ett dockskåp
Jag blir som ett barn på nytt och vill bara leta reda på mina sparade saker och fundera på vad man vill göra. Lilla barnbarnet vill att vi ska göra ett tittskåp tillsammans. Kanske kan det bli en julklapp.....


6 kommentarer:

  1. Vilka små konstverk! Är helt fascinerad. Både av dessa och de tittskåp du har åstadkommit. Det har varit så kul att studera alla detaljer.

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar dig för ditt konstnärskap och ditt tålamod att bygga upp såna fina miljöer. Och vilken kreativitet du och de andra besitter ! Beundransvärt !

    SvaraRadera
  3. Oh, detta skulle jag vilja se! Älskar dockskåp!
    Hade mitt 4-åriga barnbarn här och vi lekte med några dockmöbler jag har. Min dröm är att ha ett eget dockskåp som vuxen!
    Tack för dessa bilder som er inspiration!

    SvaraRadera
  4. Jo vissa av oss kan bli litet tagna av detta med små miljöer..... Om du är i Sthlm 19/10 så har Miniatyrsällskapet utställning på Älvsjömässan.

    SvaraRadera