30 juli 2019

Hur lätt det är att bli en nörd...

Om man slår upp ordet nörd så kan man läsa på Wikipedia detta:
Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotyp benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Fram till slutet av 1900-talet användes ordet nörd oftast negativt, ibland som en direkt synonym till tönt, men idag används ordet minst lika ofta positivt.

I SAOL står det numera följande:
Nörd, en person som har ett stort specialintresse och som därför kan verka något enkelspårig. 
För några år sedan hade de en mycket mer negativ nyans i vad det innebar att vara en nörd.

OK, jag bekänner ... jag har blivit en luktärtsnörd. 
Neurd de lathyrus odoratus.  
Det var så himla lätt att bli! Det gick fort och det ÄR så himla roligt! 

Allt började med att jag förra våren erbjöd mig att förgro luktärtsfrön till en av sönerna. Han fick det som födelsedagspresent, groningslådorna överlämnades med decimeter långa rangliga plantor. Det var ett under att han fick ordning på dem, men sedan hade han luktärter långt in i oktober. Själv fick jag typ 5 (fem) blommor på kanske 20 plantor. Man får skylla sig själv, är man inte hemma under flera veckor och vattnar - så kan man inte begära mer. Läs mer om hur man egentligen ska göra här.

Detta år har både sonen och bloggaren följt expertens råd. Men på något konstigt sätt har sonen tio gånger fler blommor att ta in. Han har nog grönare fingrar. Men fotona nedan är på mina egna blommor! 
Senator
Prince Edward of York
Blue shift
Mammoth röd
Lady Grisel Hamilton
Lisa Marie
Flora Northon
Windsor
Mammoth rosa

America
Alltså, tio olika sorter på 2,4 löpmeter samt en stor kruka. Det är inte ett så stort område, totalt sett har jag planterat ungefär 25 plantor. Jag är stolt och glad över skörden och plockar runt 30 blommor varje morgon. På kvällarna nu när det är så varmt så får de bo i kylen eftersom jag inbillar mig att de håller längre då. 

Jag har superplaner för nästa säsong, då kommer jag odla på 3,5 meter och i minst en kruka. Jag har redan köpt fröerna för att vara säker på att få tag i de jag vill. De ligger i frysen och där håller de i evigheter. Jag är glad att jag har fler frön av Lisa Marie, enligt experten finns det inte ett enda frö i världen att köpa. Det kommer kanske fler i vinter men om efterfrågan är större än tillgången så tror jag inte att jag kommer överst på listan.
Men man ska leva i nuet och just nu mest njuter jag av de olika sorternas färger och deras doft.

3 kommentarer:

  1. Hej! Idag skrev jag ett utkast till ett nytt inlägg och sökte en synonym till freak. (Är nämligen en"väderfreak") Fastnade då för synonymen nörd!!!
    Luktärterna är också en av mina favoriter. Har numera så liten täppa att jag inte har utrymme för dem. De är helt ljuvliga blommor. Så fina färger du har på dem. Smart att ställa dem i kylen över natten.

    SvaraRadera
  2. Älskar luktärter och hade sådana vid mitt vagnshjul i skåne. Njuter av dina bilder.

    SvaraRadera
  3. Härligt vackra är de när de blommar och så fint du fångat dem i bild. Själv har jag aldrig odlat dem, men de senaste två åren har tankarna snuddat att jag ändå skulle försöka mig på det. Än så länge bara i tankarna men vi får se nästa år..... :-)
    Ha det fint !

    SvaraRadera