14 oktober 2017

Antikt eller loppis - det är frågan

Pezenas, en liten stad i min franska närhet, är känd bland annat för sina antikvitetsbutiker och den två gånger om året återkommande antikmarknaden. Butikerna känns dyra och inte alltid så roliga att besöka, men en antikmarknad där affärerna har flyttat ut på gatan och något hundratal till har kommit resande - det låter kul det!
Men innan jag besöker marknaden med några goda vänner, blir det en stopp i en av grannbyarna som har annonserat om vide grenier dvs "tom vind" eller det är snarare vad man får om man lyder rådet och deltar i byns loppis. Här fäller man upp ett bord eller slänger ut en presenning  på marken och så placerar man sina föremål. Mycket är rent skräp som borde har åkt i soptunnan direkt. En del är riktigt fina och användbara saker - om man hade behövt fler glas, stora fat, ja köks- och porslinssaker. Och så finns det roliga, knäppa och obegripliga saker - som folk faktiskt köper. Vilket också är roligt, knäppt och obegripligt! Ren underhållning med andra ord.
Här kan man verkligen göra fynd. Ni vet vad som kännetecknar ett fynd? Jo det är oftast något som man inte behöver men till ett pris som man inte kan motstå!
Jag hittar en fin vattenkaraff och glas från Pernod, ett av de franska pastismärkena. Det blir kul att ta fram när det är dags för en fransk drink. Jag kan inte heller leva utan fyra jättegamla och stora nycklar. Som vanligt så hittar jag också en handväska i en snygg och bra modell. Allt för 30 euro - typiska fynd! Fast nycklarna var förhållandevis litet dyra och kanske inte ett fynd. Men jag har ett projekt på gång med nycklar så...
Nu när man har tränat litet på handlingen är det dags för den omtalade antikmarknaden. Det är fösta gången för mig, vi brukar inte stanna så sent på säsongen. Det som förvånar mig är att det är minst lika mycket icke antika saker som visas upp. Jag trodde innan att det bara var antikviteter, men icke. Men till skillnad från ett loppis så är här allt glas och porslin diskat, silvret är putsat och mycket är uppställt på ett trevligt sätt.
Fina glaskaraffer hade kunnat få följa med hem.... men njae inte denna gång.
Vännerna tittar på en möbel till sitt B&B - men det blir ingen affär här heller.
Fågelbur är kul, har man ingen fågel finns de i porslin. Lyssna här hur kanariefågeln låter - det är min absoluta favorit av de som brukar sitta i bur. Det är så fint att man vill gå ut och inhandla både fågel och bur omedelbart.
Små söta hästar skulle absolut kunna pryda en fönsterbänk. Men damen som sålde blev jättesur för att jag tog ett foto så jag kom av mig med köpandet...
Kanon och barnvagn - otrevlig kombo men samtidigt litet typisk för loppis. Utbudet är varierat. Men den som ville sälja detta kunde nog ha tänkt till litet innan föremålen placerades ut.
Kan detta vara något för Kreatöserna? Stolar som både behöver lagas och kläs om. Kanske också få någon färg på sig. Men projekten hemma är många så det räcker till och blir över.

Vi gjorde också ett trevligt stopp hos Ulrika på Trois Soeurs.  En svenskägd butik med en supertrevlig mix av franskt och svenskt. Titta gärna på deras hemsida här! Jag köpte ingen fågelbur till min önskade kanariefågel, men hos Ulrika hittade jag en läcker grön papegoja på en pinne. Varken levande eller uppstoppad och den kommer passa utmärkt i svenskt fönster nära mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar