28 maj 2016

Storstadsblandning, men mest modernt

Ni som följer min blogg vet att när vi kommer till storstaden så är det i första hand för att träffa yngste sonen och hans familj. 

Men nästan alltid lyckas vi klämma in ett besök på någon aktuell utställning, gärna konst eller foto. Överst på vår "bucket list" denna gång står Sven-Harrys konstmuseum i Vasaparken. Sven-Harry Karlsson har varit byggmästare av stora mått och är också en mycket intresserad och kunnig konstsamlare.
"Vad gör man med en konstsamling när den är komplett" undrade Sven-Harry. "Jo, jag delar med mig och låter alla få ta del av min konst."
Konstmuseet ett ganska märkvärdigt hus med blank mässingsfasad i kanten av Vasaparken. Här ryms konsthall och museum men också en restaurang och bostadslägenheter. På taket ligger en kopia av Sven-Harrys tidigare hem, 1700-talsgården Ekholmsnäs på Lidingö.
I denna unika miljö visas en av Sveriges största privata samlingar av nordisk konst, bland annat av Carl Fredrik Hill, Ernst Josephsson, August Strindberg och Helene Schjerfbeck. Här finns också möbler av Gio Ponti och Georg Haupt liksom många mattor av Märsta Måås-Fjätterström.
Här en ganska liten skulptur av Dan Wolgers, stenplattan ligger på golvet och är 3-4 dm i diameter.
På takterrassen runt det uppbyggda hemmet finns också rolig konst.

Den aktuella utställningen i konsthallen får så här skojigt betyg i SvD: "Konstmuseet är fullt av ny konst av 40 konstnärer som alla har debuterat efter år 2000. Man kan småle litet åt det uttalade syftet att lansera ett nytt svensk konstunder, men faktum är att Swedish art: Now! är en kul, överraskande och tillgänglig konstshow.
Jag kan bara säga att jag vet inget om ny modern konst, ibland tycker jag att det bara är konstigt. Men jag har lärt mig att jag kan gilla och inte gilla - utan att behöva förstå. Vissa saker är riktigt fina och man kan fundera litet över dem och vissa andra konstverk berör en inte alls och man går bara förbi....


Dagen avslutas dock med en klassiker, utsikten från Söders höjder, närmare bestämt Mariaberget. Fina vyer över Gamla stan och City och där nere på Munkbron fanns en affär där jag hade mitt extraknäck när jag gick i skolan. Nostalgisk blev jag.....


Sist men inte minst småtrollen (fast egentligen är ju A och E minst i släkten...). Vi besöker Skansen och A, nyligen fyllda 3 år, ger bort alla sina nappar till katterna på Lill-Skansen. Det finns en särskild "nappmaskin" som tar hand om napparna och barnet får ett diplom som bevis på att man nu inte längre är nappberoende. Efter att ha tittat på litet olika djur och sälar som blir matade så blir det karusell - det är kul!





4 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt det ser ut!
    Längtar till mitt lilla barnbarn i Stockholm!!!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småtrollen är den största anledningen till att åka till storstaden. Men det finns ju trots allt mer...

      Radera
  2. Väldigt kul konstmuseum. Måste jag komma ihåg - Sven-Harrys konstmuseum i Vasaparken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så udda att det glömmer man inte i första taget....

      Radera