27 juni 2015

Med Peter Doig på Louisiana

I det franska varma lugnet infinner sig ett minne från juni. Under en period hade vi fler gäster och gjorde fler utflykter än på länge - vilket vi verkligen gillar. Försommaren är en aktiv period och på Louisiana finns en rätt ny utställning av Peter Doig. Han är skotte, har vuxit upp i Kanada, gått på konstskola i London och är sedan 12 år bosatt på Trinidad. I början av 1990-talet var hans tavlor ganska ofashionabla eftersom han målade figurativt, men idag slår hans tidigare verk försäljningsrekord på auktionshusen.
Jag gillar hur han behandlar färgerna och jag gillar att trots att de är figurativa så är man inte alltid med på hans budskap... Man vill försöka förstå, men ger ibland upp och då finns bilden ändå kvar länge på näthinnan.
Många är mörka, både i färgval och i motiv och mystik och ensamhet präglar egentligen alla tavlor. De är väldigt stora, minst 2x4 meter, så de är inga man har i hemma på väggen. Tavlorna här är de som tilltalar mig färgmässigt och där motiven sätter igång min fantasi. Tavlan med båten har otroligt häftiga färger, nästan litet psykedelisk neon.







4 kommentarer:

  1. Louisiana, så kul. Och Peter Doigs målningar skulle jag vilje se live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Louisiana är ju inte bara konstmuseum, trädgården är ju fantastisk och shoppen är rena designbutiken. Inget krimskrams där inte....

      Radera
  2. Häftigt med så stora tavlor.
    Är det akvarell eller? Kanske inte med så stora dukar.
    // SP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra fråga, nej det är inte akvareller utan olja. Jag försökte kolla riktigt nära för jag tyckte att en färg inte bara var en utan många olika och det såg ut som om han gjort massor av tunna tunna lager av utspädd färg och på så sätt fått fram djupet och nyanserna.

      Radera