06 augusti 2014

Tunnel Hallandsås

Idag har vi gjort något vi borde ha gjort för länge sedan och nu är riktigt glada över att vi har gjort ... innan de börjar köra med tåg i tunneln. Vi har besökt Trafikverkets utställning Hallandsås strax utanför Förslöv. Här finns en mycket informativ utställning, film med frågestund och en guidad tur till en utkiksplats vid tunnelmynningarna. Allt detta visar utförligt när, var, hur och varför.

Bilden har jag lånat från Trafikverkets hemsida 

Projektet Hallandsås handlar om två tunnlar som går parallellt med ett spår i varje tunnel som är 8,7 km lång, Sveriges längsta tågtunnel. Man startade bygget 1992 och stoppade bygget 1997 efter miljöproblem och då hade man byggt en tredjedel av tunneln. Projektet låg nere i 6 år och 2003 startade man igen med delvis nya aktörer, ny teknik och ny princip. Nu är inte mycket arbete kvar, rälsläggning och annat järnvägsspecifikt och det planeras för premiärturen i december 2015. 
Idag kan det gå 4 tåg i timmen uppför och nerför åsen, när tunneln är klar kan det gå 24 tåg i timmen. Man kan bara hoppas att allt fler transporter verkligen kommer att gå med det miljövänliga tåget istället för på långtradare.
Vi hade de tre stora småtrollen med oss och ibland var informationen alltför komplicerad för dem, men tåg har ju i alla tider fascinerat barn - så även dessa. Jag och mannen i mitt liv - vi blev mycket fascinerade över vilket enormt projekt detta är och hur Åsa, borren, som är en 250 meter lång tunnelfabrik som jobbar 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan med att med hjälp av borrhuvudet i fronten spräcka berget framför sig och att samtidigt klä tunnelväggarna med ett vattentätt betongrör efter sig och dessutom fylla igen utrymmet mellan betongrör och berg med singel och cement. Allt detta trots åsens varierade bergförhållanden och det höga vattentrycket. Jag kan bara säga att har ni vägarna förbi så stanna till i Förslöv och besök denna utställning!



4 kommentarer:

  1. Det har ju varit ett spektakulärt bygge, man får hoppas tågtrafiken blir bra. Och att bönderna på åsen är någorlunda nöjda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många turer har det varit... men jag tror att de flesta är nöjda nu även om allt inte sköttes korrekt från början. Alla berörda hushåll fick ju kommunalt vatten och de som lidit skada har i de flesta fall fått ersättning. Bäckarna har behållit sitt vatten med den nya tekniken så jag tror bönderna är hyfsat nöjda.

      Radera
  2. Verkar vara en intressant utställning!!
    Hälsnigar från Skottland

    SvaraRadera
  3. Har funderat på hur det gått med tunnelbygget och nu har jag fått svar, tack! Ha det bra!

    SvaraRadera