29 november 2013

Annorlunda advent

Snart är det första advent och jag är inte alls koncentrerad på att "jula" till min tillvaro. En av anledningarna är att vädret är så annorlunda jul och advent. Vi har 8-9 plus på dagarna med en fantastisk sol och det känns emellanåt som första halvan av oktober. 
Men den största anledningen till att första advent kommer bara passera som en ovanligt upplyst lördag-söndag utan skyltning och Christmas Carols och allt annat - är att vi ska till Stockholm för minsta lilltrollet A ska döpas. Och det är en stor händelse som kommer att sammanfalla med att stora släkten och en massa kompisar för första gången kommer att få se det nybyggda huset som lilltrollet och hans föräldrar flyttade in i först går..... För att underlätta för de jäktade föräldrarna så har vi förberett litet mat och annat som vi ska ta med, liksom mormorssläkten i Stockholm som också har fått litet olika matlagaruppdrag. 

Nu har man ju fler småtroll.... och det går inte att glömma de traditioner som är viktiga för dem. Som till exempel deras adventskalendrar som ska fyllas med 24 små paket. 
Denna gjorde min svärmor till P 1977 och nu har största lilltrollet J "ärvt" den efter sin pappa

Denna gjorde jag för två år sedan till mellanlilltrollet F

Denna blev klar 1 timme innan den skulle överlämnas häromdagen, nu till näst minsta lilltrollet Ph.
Yngsta sonen S fick en av sin mormor 1980 och nu kommer den väl att gå i arv till hans son A - det minsta lilltrollet. Det är faktiskt roligt att leta små inte så dyra prylar att stoppa i paketen. Men det största lilltrollet får i år inte längre pryttlar utan en quiz som - rätt besvarad - belönas med ett legopaket.
Vi har faktiskt också lyst upp trädgården, här ses flaggstången in virat ljus. Den syns på ganska långt håll och sticker faktiskt ut en aning :)
På baksidan mot skogen har i år en ekstam blivit så här upplyst. Det är mycket snyggare i verkligheten, måste lära mig hur man tar bra foton med så här ljusstarka motiv.
Så här pyntades ett fönster i en blomsterbutik jag passerade. Back to basic, snå, vita björkstammar, granar och hyacinter i ofärgat glas. Befriande enkelt och vilsamt - får nog låna en och annan idé. när vi kommer hem från storstaden. 
DÅ kommer jag kunna tänka på julen med gran och tomte och paket, laga mat och baka och göra kanske ett pepparkakshus. För att inte tala om att jag vill göra i ordning mitt adventsskåp som tyvärr på grund av tidsbrist fortfarande står med stängda dörrar....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar