12 augusti 2013

La rentrée eller återkomsten

På väg hem från Frankrike lyckades jag springa på ett tråkigt förkylningsvirus... vad skulle det vara bra för? Vi kommer hem till en djungelträdgård (fast välskött av granne B och god vän B), fascineras av fänkål och chili som vuxit oss över huvudet, det finns potatis en masse och svartkål och kronärtskockor som redan ätits upp av andra icke inbjudna :( . Vi packar upp, kommer i ordning och pang(!) får jag superont i halsen, feber och tappar rösten - allt nästan samtidigt! Nu har jag haft detta elände i en vecka med vuxenfeber (som mina killar säger och menar max 38), fortfarande jätteont i halsen och djup hosta och fortfarande ingen röst.... Det börjar bli enerverande... Undrar om jag kanske inte riktigt passar i ett klimat som är svalare än 30 eller om det är frånvaron av salta bad som orsakat det? Jag har alltid trott stenhårt på att salta bad gör underverk med både kroppen och knoppen.
Stort och blått och salt Medelhav.....

Har trots allt haft roligt besök under fyra dagar av minsta lilltrollet A med föräldrar S och C. Jag fick vara mycket restriktiv med både pussar och kramar för allas skull, men hans föräldrar är rätt coola och trodde inte att lilltrollet kunde bli smittat.

Det var långturspremiär för deras nya bil, de träffade litet olika vänner och vi hann också med att  göra en utflykt till Sofiero tillsammans med de andra småtrollen och deras pappa P.

Labyrinten fascinerade både barn och vuxna, rätt spännande även för mig som är för kort att se över häckarna....
Längst ner i ravinen mot Öresund

Bokskog i ravinen

Orangeriets golv - sådant önskar jag att jag hade någonstans... kanske ska skaffa ett växthus?
På lördagen samlades alla tre familjerna samt min mamma till ett försenat födelsedagskalas - men den största anledningen var att vi inte setts alla samtidigt sedan i december. Det är supermysigt för en hönsmamma med vuxna barn att de fortfarande gillar varandra och vill träffas ;) . På programmet stod först svensk sillunch, därefter hängde vi kvar i uterummet och bara umgicks. När solen kom fram vill många bada, så alla utan jag och mannen i mitt liv gick ner till stranden för ett dopp. Före middagen bubblades det med en magnumflaska Palmer & Co 1996 som vi fått i present (tack till L och G, den var supergod och vi skålade för er också!!) tillsammans med olika sorters tapas och därefter bjöds det på sydfransk byfesträtt, nämligen brasucade de moules.
Färskt lagerblad och timjan för att ge smak till röken....

Tre-fyra paellafat och en superhet grill - hur enkelt och gott som helst.


Alvedon och Ipren hjälpte mig att må litet bättre, visserligen kunde jag inte prata med min tappade röst - men vad gjorde det? De andra pratade desto mer ;)  Fördelen med denna familj som är vana med att bo tätt och trångt under flera dagar är att alla vet vad som ska göras och gör det också! Väldigt behändigt!
Den dagen alla åkte hem brann kvällshimlen så här dramatiskt.....
... och morgonen därpå bjöd regnbågen på hopp och längtan, tolerans och medmänsklighet.

Nu är sommaren snart slut, jag är på väg tillbaka till någon sorts vardag, inte till min jobbvardag utan till min pensionärsvardag, vilket inte alls är jobbigt eller tråkigt. Jag kan ju bestämma precis vad jag vill eller inte vill göra. Trädgårdprojekt ska avslutas och andra påbörjas. En bod ska målas, rosenstaket ska byggas, simskolan för de tre småtrollen börjar liksom kursen i franska, flera möbler ska förändras, Kreatösernas möten ska planeras och träningen som varit helt nedlagd under fem veckors medelhavshetta måste absolut tas upp igen. Blev dessutom litet inspirerad av J, granne i lilla byn, att prova på fem till två dieten - där man tydligen som en bonus också får mer energi .... får läsa på litet mer och också följa hennes blogg.

2 kommentarer:

  1. Oj, du verkar ha massor av energi trots förkylningen. Familjeträffen verkar ha varit mysig synd att du var dålig. Jag hoppas du snabbt kryar på dig så du får dra igång alla dina projekt./Eva-Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken! Projekten finns på vår "roliga lista". Ironiskt kallad så, fast ofta är det rätt roliga saker. Det som inte alltid är roligt är att man inte hinner allt man vill, trots det lediga livet. Flera saker skulle ha gjorts redan under våren, men all denna snö som vi hade i Skåne spräckte planerna. Men det vore ju urtrist om man inte hade något att göra ;)

      Radera