28 juni 2013

Blandad kompott från en stressad hjärna

Dagen före avresa... lätt stressad... flera besök under dagen.. vännen J som vill önska trevlig resa... vännen B som vill ta hand om de pioner som fortfarande blommar... ytterligare några vänner J och B (helt andra, trots initialerna) som kommer på fika för att hämta nyckeln till lilla huset i C - de ska bo där i augusti.
Telefonsamtal från sonen P som är i lilla huset i C med sin familj, telefonsamtal till mamma, packa, packa... 8 chili ska få åka till sitt nya hemland. Vännen S ska får några och själv har jag tänkt få några att övervintra i ett bättre klimat... packa packa. Vi ska vara på resande fot i många dagar innan vi kommer till lilla huset i C och det ställer litet krav på vad och hur man packar. Vi ska göra en sväng genom Frankrike via Normandie och Bretagne på vår väg mot Languedoc och lilla huset i C. Det var mer än 10 år sedan vi senast var i Normandie och vi har aldrig åkt runt hela Bretagne - vilket vi ska göra nu. Ytterligare ett spännande besök är inplanerat - vi ska bo två nätter hos Eva-Lotta och Peter på La Pomme d'Or. Eva-Lotta är en nyfunnen bekantskap via bloggen - läs gärna mer om deras B&B  här: Paradisliv. Packa, packa - olika sorters kläder - vandringar, kalas, hotellvistelser, baddagar, varmt, regnigt... skor är nästan svårast, vill helst bara ta sandalerna eller vara barfota :) packa, packa... det är svalare i Bretagne än i Languedoc, jag behöver nog tröja och jacka... packa, packa....

Mannen i mitt liv har riggat bevattningssystemet i trädgården. Man skulle kunna tro att han är ingenjör, men det gäller bara att vara logisk och noggrann. Många av slangarna är nedgrävda, vilket minskar snubbelrisken när man går runt i trädgården ;)

Jag har fotograferat och dokumenterat alla våra engelska buskrosor, jag tror inte de någonsin har varit så praktfulla. En av våra  Helenaerosor klättar upp i ett päronträd och det ser ut som ett rosenträd på tjock stam... Mme Plantier har tagit herraväldet över hammocken och täcker taket. Efter att ha njutit av årets blomsterprakt kan jag nu känna mig mogen att byta miljö och börjar längta efter sydligare breddgrader.







kolla mina fänkål... det ska bli spännande att prova!

Konstaterar efter snabbkoll på Facebook att våra vänner M och O på Chez Amis i lilla byn C har startat "restaurang" i mindre skala, den måste vi absolut testa! Roligt koncept - terrätttersmenyn utlagd på Facebook  max 20 gäster, bord bokas senast dagen innan. Det krävs förstås en riktig kock som O för att ro i land detta projekt! 

I dessa dagar är det flera vänner som är på väg ner till våra trakter. Det ska bli roligt både att återse de "gamla" vännerna och att möta de som jag hittills bara haft bloggkontakt med.


5 kommentarer:

  1. Jag kom fram vid midnatt igår. Det är lite blåsigt men ljuvligt skönt. Har packat ur bilen med hjälp av bygrannarna C och E och njuter i fulla drag!
    Vi kanske får planera in en middag hos M och O och träffas, alla vi bloggvänner och bygrannar?
    Kör försiktigt söderut och bon voyage!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh så härligt det låter! Själv är jag i södra Tyskland och längtar efter franska saker, särskilt språket. Klarar mig hjälpligt som turist, men med den yngre befolkningen fungerar ju engelska bra. I morgon - då ska det minsann parleras franska.... Bra ide med en samling av våra kompisar på Chez Amis! Ska du och jag arrangera det?

      Radera
    2. Det tycker jag låter som en bra plan! Vi hörs när du är på plats!

      Radera
  2. Det är alltid mycket att tänka på när man ska åka bort. Vi ser fram emot att träffas om en vecka, ha en trevlig resa/Eva-Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu njuter vi bara av att ha kommit iväg och att vi inte har några måsten! Det ska bli jättetrevligt att få träffa er och se ert paradis!

      Radera