23 juni 2013

Farmor och farfar i midsommartid

dag 1
Dagis är stängt och stressade föräldrar behöver avlastning. Farmor gör en utryckning dagen före midsommarafton, fast jag precis kommit hem från en stockholmsresa.

Sitter på lekplatsen och njuter av stillhet och fågelsång, sol och en halvtropisk, dvs fuktig, värme. Om åskan kommer nu så vore det inte fel... då kanske vi slipper regn när det ska dansas "små grodorna". Som för övrigt är en fransk soldatvisa, där engelsmännen  förvanskat originaltexten från kamrat till grodor..... lyssna gärna!

Småtrollen F och Ph leker i skuggan under en av klätterställningarna. De samlar myror och ekollon. Den äldste är kapten och den yngste "simmar i havet" och letar efter fler fynd. Plötsligt byter de miljö, lillebror Ph erbjuder storebror att vara pappa och så är han själv storebror. Hierarkin i deras värld är solklar... flest år och äldst = mest makt.

Förmiddagen går fort över i lunchdags och sedan kommer barnens mamma från jobbet och jag återvänder till min egen vardag.

dag 2  
Småtrollen ska åka till lilla huset i C tillsammans med sina föräldrar. För att de inte ska springa runt fötterna på sina föräldrar när det ska packas och kommas i ordning - så kommer småtrollen till farmor och farfar för att springa runt våra fötter istället.

Vi grillar korv ute och när regnet kommer så går vi in och gräddar pannkakor till efterrätt. De minsta småtrollen hjälper farfar med att gräva i rabatterna och största lilltrollet spelar tillåtna spel på datorn. Gemensam middag när föräldrarna kommer för att hämta tillbaka sina småtroll.

Friden sänkte sig över nejden när alla farit hem och jag och mannen i mitt liv njöt av en fantastisk sommarkväll. Vilket ljus! Koltrasten sjöng som en galning... igen! Eftersom vi vet att det nu har vänt och mörkret snart faller över oss - så njuter vi till fullo! Lyssna gärna här på koltrastens sång 

dag 3 

Nu har hela lilla familjen gett sig iväg söderöver. Jag och mannen i mitt liv packar målarpenslar och dito kläder och far till småtrollens hus. Vi har tidigare erbjudit oss att måla deras trappa - när huset är tomt och ingen springer runt fötterna och färgen kan få torka länge, länge.... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar