16 mars 2020

Storstadens vårsalong

Tjohoo, jag har blivit av med spikarna i tårna och jag har varit en vecka hos sonen och hans familj i Stockholm! Nu har jag varit hemma i Skåne en vecka och är glad för att min Stockholmsvecka var i tiden när den var... inga munskydd, fullt på restaurangerna och i affärerna och - ja, folk levde som vanligt. Då hade de flesta som fått Corona varit på skidresor, de var isolerade hemma hos sig och det fanns ingen allmän smitta.
Vi njöt verkligen av storstaden, visserligen var vädret råkallt men faktiskt för första gången någonsin så såg jag körsbärsblommorna blomma i Kungsträdgården. Visserligen inte många men dock. Jag som är född i Stockholm och som bodde där i nästan 30 år har inte tidigare kunnat  njuta av dessa träd när de blommar, träden kom till efter min flytt till Skåne. Det är ju galet tidigt att de blommar i början av mars, men ur led är tiden - i många avseenden.

En av dagarna besökte vi Liljevalchs vårsalong. Det är så roligt att se och förundras över alla dessa konstföremål och konstiga föremål. Man undrar ibland, inte bara över konstnären utan också över juryn som har valt ut just detta. Men det är nästan aldrig tråkigt. Här ett axplock...
realistisk kohage
Det är inte fotografen som lutar - husen lutar och är skeva
Spargrisens porslinskompisar
 


Nummerlappar i keramik
Modellskepp som legat flera år på havsbotten 
Minibokhylla, böckerna är max 5x5 cm
En av de få tavlorna med ett traditionellt motiv
Interiör helt gjord med blyertspenna
Björkfåtölj
Tovade fåglar
Vårlikt collage



2 kommentarer:

  1. Härligt!
    Skulle också varit hos familjen i Stockholm, men verkar sitt fast här i Spanien istället, inget idealläge precis.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja jag läste i din blogg att du inte kom iväg till Sverige. Det är verkligen inte trevligt i världen just nu. Skönt att du iaf är i ditt hem och inte på hotell eller så. Take care!

      Radera