30 november 2019

Jamen nu är det ju advent igen....

Vi har, som många andra, våra traditioner till advent. Stjärnor och ljusstakar i fönstren för att betvinga mörkret, mitt julskåp, kanske någon julmarknad, glögg och pepparkakor och saffransbullar. Inte att förglömma scoutfolkets traditionella glögg- och sillkväll, något vi hållit på med i 25 år.

Genom åren har det ju utkristalliserat sig vad som är viktigt och vad man kan skippa. Tiden går för fort för att man ska hålla på med oviktiga traditioner bara för att...

Viktigt för mig är blommorna, främst hyacinter och amaryllis! Tyvärr klarar jag inte alltför många hyacinter inomhus, men fick därför härom året denna lilla fantastiska hyacint på lök som är bevarad för evigt med ett tunt kopparlager.

Ungefär hit klarar jag hyacinten, sedan får den flytta utomhus.
Utomhus innebär i denna gamla skottkärra inne i vår carport. Här är det alltid några grader varmare än utanför vilket gör att hyacinterna klarar sig längre. Utomhus står de dessutom i flera veckor.
Tjusig amarylliskruka, tyvärr inte hemma hos mig.
Jag har mina julrosor i skottkärran, men på Kunglig Dansk i 
Köpenhamn blir det så här vackert på ett matbord i juletid.
Detta bordet är också från KD, jag blir mest imponerad av granarna. 
Måste nog prova, det krävs väl bara en stomme av en hopvikt tidning, 
limpistol och små grankvistar.
Detta bord är också danskt och det tänker jag INTE prova, 
krossade valnötter vart än man går....
Förra året testade jag dessa blå kulor, fungerade oväntat bra 
till allt det andra blå.
Svärdotterns maffiga saffranskaka med mandelmassa i passar bäst 
när man är många. Vacker är den också! 
Jag bakar mest lussekatter av det traditionella slaget.
Danskarna kan... på en bakgård i Köpenhamn hittade jag detta klädstreck.
Tomtemor har varit flitig!
Här är mitt kära julskåp, portvin och nötter att knäcka, litet godis i 
burkar med lock, apelsiner och litet pynt. 
Innehållet varierar litet från år till år.
Till julen flyttar det in några tomtar och 
till nyår blir mycket av det röda bytt mot silver...
               

1 kommentar: