01 november 2019

Grönt i olika nyanser

En artikel från  SvD om en fransk trädgård hittades i samlingarna med resebroschyrer dagen innan vi drog nordväst ut mot Dordogne. Tur var det - att jag hittade artikeln, jag hade blivit tokig om den hade dykt upp senare...
Château de Marqueyssac byggdes 1692 av en rådgivare till Ludvig XIV. Men den fantastiska trädgården som vi besöker idag anlades 1866 av Monsieur de Cerval. Han ville skapa Frankrikes finaste trädgård och planterade 150.000 buxbomsplantor och lät 5 km promenadvägar slingra sig genom buskarna längs sluttningen med utsikt över Dordognedalen.
Här växer faktiskt inga andra blommor. Vi njuter dels av de fantastiska formerna och figurerna  samt av olika nyanser av grönt. Jag funderar också på hur jag ska göra med de ynkliga buskarna jag har i min skånska trädgård...




Jag är mest fascinerad av dessa rektangulära buskar, hörnen är sylvasst klippta - helt otroligt!


6 kommentarer:

  1. En sån vacker trädgård, dom rektangulära buskarna dom ser ut som dom svävar ofanför marken så fantastiskt! Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vackert och välskött. Man undrar hur många de är som klipper och ansar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På en skylt vid entrén stod att alla buskar ansades två gånger per år, vår och höst. Vi var där i mitten av september och då var de nyklippta, men det stod inte hur lång tid det tagit...

      Radera
  3. Wow, vilket ställe!
    Tänk att underhålla allt detta, mycket arbete och mycket skicklighet.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul när andra vill, orkar och har råd! Ha det bra du med!

      Radera