30 november 2016

Gammal blir som ny

Mitt i alla adventsförberedelsena blev det aktuellt att laga en gammal fåtölj som äldste sonsonen skulle få i födelsedagspresent. Han fyller elva år på första advent så det blev litet bråttom för en prokrastinerare som bloggaren. 
Stolen tror jag kallas för radiostol, klädd rygg, sits med stålfjädrar och armstöd i böjträ. Liten och lätt och lättplacerad. Men det var i ganska trist skick, dvs väl använd. 

Så bort med tråkigt trasigt tyg, bort med ännu tristare stoppning i sitsen, 50-60  år gammal halm och gråvadd - bläää.

Bort med uttänjd sadelgjord och bort med gamla trasiga snören som ska hålla fjädrarna på plats


Nu börjas det om från början.... ny sadelgjord..

... och nya snören som håller fjädrarna...

... på med säckväv och stoppning i form av ny gråvadd och tjock polyestervadd och domestik för att hålla allt på plats.

Nu ska all gammal fernissa bort, en skrapa är ett utmärkt verktyg och fernissan följer med i sjok. Fåtöljen är av bok och jag visste att jag inte ville måla, men skulle jag ta linolja eller vax? Svårt att veta... Efter att ha rådfrågat en duktig möbelsnickare och tillika kompis om fortsättningen, så blev rådet att vaxa. Tack Anneli, det blev väldigt mjukt och fint och dessutom var det inte så lång torktid med vax som med oljan...

Tyget ser ut som läder men är ett tyg. Lätt att arbeta med till en början eftersom det inte fransar sig, men det är svårt att sy i så det fick bli spikar hela vägen på baksidan. Känns också bra då stolen kanske måste tåla litet tuffa tag i pojkrummet.

Jag är extra nöjd då den dessutom blev klar i tid till födelsedagsfirandet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar