07 april 2016

2016 års konstrunda

Som jag skrivit tidigare så är påsken en stor konsthelg här i Skåne. Alla olika delar av Skåne har sin egen konstrunda. Vi håller oss till nordvästra Skåne - det räcker utmärkt för oss.
Första dagen vi far ut är på annandag påsk. Vi håller oss i närområdet och uppdaterar oss hos de vi känner sedan tidigare.
Här en tavla av Lage Löfdal. Den påminner om den jag själv äger och nedan ett foto från Lages trädgårdsateljé i Vejbystrand (Jag har lånat fotot från Lages hemsida).

Hos Annika Unnaryd Shönhult, också i Vejbystrand, är det i år ganska små glasinramade akvarellbilder. Det jag tycker om är hennes ganska mustiga bilder med mycket människor och djur i skånska landskap. Nu var allt i mindre format - men fortfarande mycket skånskt.


 I Förslöv, Villa Sol, besöker vi Christel Kahn, måleri och keramik. Där fastnar jag för en härlig "kruka" men sekunden efter mitt fotografi så plockas den från hyllan och blir såld...
Det finns fler keramiker i området, Jill och Ulf Ekberg i Vejbyslätt. Här en vacker skål. Bilden är lånad från hemsidan.
Nästa utflykt sker i utställningens sista skälvande minuter. Vi har bara ett par timmar på oss och far till Kullahalvön. Dagen är otroligt disig, sundet är nästan spegelblankt och det är samma färg på hav och himmel...
En sådan grå dag passar utmärkt att pigga upp sig med Susanna Whites ganska stora tavlor i underbara färgkombinationer.
Efter ett par besök till som jag inte behöver skriva något mer om här.... så avslutar vi hela Konstrundan med ett besök på Krapperups Kyrkväg hos Mats Rydstern. Jag är mycket betagen av hans tavlor, många finstämda skånska landskap och hans interiörer med fönster som ger både insikt och utsikt. Jag älskar de blåa tonerna och ljusspelet .... Extra roligt är att vi kommer underfund om att vi faktiskt är sysslingar.

Detta stilleben är otroligt tjusigt och det blir nästan magiskt med den breda handgjorda guldramen.
Här en liten sötnos, vem skulle inte vilja ha denna lilla vårbukett?







2 kommentarer:

  1. Kul och fint med konstrunda. Vi har en sådan i Hjo också. Gäller att komma ihåg!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker alltid att man förvånas över hur många duktiga lokala konstnärer som finns. Tjänar ofta inte så mycket på sina konstverk men håller på ändå. En del är skräp och annat är obegripligt förvisso. Men gå på konstrunda är alltid en högtidsstund tycker jag. Vi har i många år besökt Hallands konstrunda men dock inte detta år. Majornas konstrunda i Göteborg är denna helg och brukar vara bra men nu har vi ju flyttat så..... Kul att se ditt urval av konstverk.

    SvaraRadera