12 december 2015

Lucia

I år har jag fått möjlighet att se och lyssna på två luciatåg. Det första luciatåget var på Röda Korset där jag numera volontärar. Denna kväll var det på språkcaféet där man arbetar för att ge våra nya svenskar fler chanser att prata svenska. Luciatåget kom från en musikfolkhögskola i trakten och det var nog ett av de bättre framföranden jag har fått ta del av. Vilka pipor en del av dem hade! Helt magiskt.

Före tåget fick immigranterna höra sägnen om helgonet Lucia och också få förklarat varför vi häruppe i Norden har tagit detta sicilianska helgon till oss. Att det inte alls är en religiös anledning utan har med vårt mörker att göra. De undrade varför vi inte applåderar efter varje sång (!) och jag kände att de nog tyckte det var oartigt att vänta till alla tågat ut. Jaja, det är bara en liten del av alla kulturella skillnader som finns...

Luciatåg nr två var stadens lucia som sjöng på min före detta arbetsplats. Inte lika mycket skönsång men en tradition som är fin att bevara.

 





3 kommentarer:

  1. Så bra att du fick skönsång på Lucia. För mig var det nog första gången jag missat Lucia, inte ens på tv såg jag någon.

    SvaraRadera
  2. Fint med lite luciafirande med sång och lussekatter. Hoppas du hade det mysigt.

    SvaraRadera
  3. Något vidare firande blev det inte för mej.Här i Wales vet ingen vem Lucia är!!
    God Jul! Nadolig Llawen!
    Önskar Lena från Wales

    SvaraRadera