27 december 2015

Dagarna före julafton

Några dagar före jul brukar vi ta oss ann småtrollen några dagar. Dels för det är kul, dels för att föräldrarna ska få tid och ro att ordna julen.

En dag besöktes järnvägsmuseet - fyra av oss (undertecknad gjorde de sista julklappsinköpen. Fick höra efteråt att de hade haft roligt, mycket att titta på och uppleva och leka med. Dessutom en jultävling som bestod i att hitta så många gömda tomtar som möjligt. Passar alla åldrar ;)

En dag bakade vi tre sorters kakor - alla fem, även mannen i mitt liv.
Ätit smet - alla under tio år.
Tröttnat på att vänta när degen skulle vila - tioåringen.
Övat på att läsa recept med förkortningar som tsk och dl - sjuåringen.
Bara provsmakat sina egna kakor - femåringen "bara de med choklad är goda"


Ett besök vid havet ingår också, allt spring i benen måste ut.... havet bjöd på sig, men det var sorgligt att se hur Gorm och hans lillasyster har förstört de fina sanddynerna.
En dag gick vi på bio - fyra av oss och mannen i mitt liv lagade middag. Tsatsiki, farsan och olivkriget var riktigt sevärd. Bra barnskådisar och inget gick till överdrifter. Tioåringen ville se tvåan direkt!
(bild lånad från SF Bio)



5 kommentarer:

  1. Tycker att Mannen i ditt liv gillar att laga mat - som jag. Bakar jag gör jag också, matbröd, ett par ggr om året. Blir tyvärr väldigt torrt, ofta.

    SvaraRadera
  2. Jo han lagar den mesta maten här hemma, bakar gör han dock inte. Det gör jag ibland, men med blandat resultat...

    SvaraRadera
  3. Ser hemtrevligt ut med småttingarna och baket i köket.
    Synd stormarna förstört så mycket vid stranden då.

    Önskar dig ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR !!

    SvaraRadera
  4. Härligt att baka med barnen!
    Vill passa på att önska dej god fortsättning på ett spännande nytt år!

    SvaraRadera