25 november 2015

Legobyggande - för alla åldrar

De minsta småtrollen är på besök hos oss tillsammans med sin pappa. Det stora lilltrollet gillar tåg - men som den tvååring han är så gillar han mest sitt Briotåg i trä. Första dagen han är här så tar vi oss till tågmuseet där vuxna leklystna just denna dag har byggt upp olika tågbanor, stationer och andra stadsmiljöer helt i lego. Eftersom vi vuxna (pappa, farmor och farfar) är förtjusta i legobyggande så får alla sitt lystmäte tillgodosett.

Man kan se i bakgrunden att en vuxen man fortfarande bygger på sin anläggning. Ett vattentorn svarade han på frågan vad det skulle bli. Men han blev inte klar under tiden vi var där - att bygga med lego kan ta tid. Brandstationen nedanför tog en månad att bygga fast det var väl med alla bilar och kanske att mannen som hade gjort det också har ett heltidsjobb...?

Här bevaras litet historia i form av en gammal spårvagnsmodell.
Det framgick inte om husen har autentiska förebilder - men detta kunde väl ha varit i England eller Holland?

Jag blev fascinerad av hur man har byggt alla träd (se det höstlika i bakgrunden) och detta fyrkantiga fält med - solrosor! Otippat mitt i en stadsmiljö men charmigt. När jag var barn fanns det vita och gula legobitar och röda som var trekantiga och kunde fungera som takplattor och genomskinliga som kunde vara fönster. Jag och min mamma byggde drömhus - det ena finare än det andra. Men jösses vilken fantasi vi måste ha haft för att med dåtidens klossar skapa våra drömhus. När man tänker på hur dagens utbud av specialklossar med olika färger och former...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar