11 mars 2015

Mimosa - utan festival

Fortfarande blommar mimosan jättevackert i Roquebrun! Men den som växer vild längs vår promenad mot Orb har ännu inte kommit loss, trots sol och värme.
Ibland är litet olika gul färg på de olika träden vi ser och efter att ha konsulterat floran så förstår jag att det finns över 1000 olika sorter av akaciasläktet – dit mimosan tillhör botaniskt sett. Läser man ännu mer så inser jag inser också att här råder namnförbistring och förväxlingar sedan 1800-talet. Floran kallar dessa franska mimosaträd för grönakacia (!) och det träd som vi kallar akacia och som ger akaciahonung är egentligen en robina som ibland kallas falsk akacia. När man köper mimosakvistar i blomsterbutiken är det akacia vi köper men vi kallar dem mimosa eftersom familjen på latin heter mimosaceae. Och fransmannen kallar ju också dessa gula träd för mimosa.....
Krångligt? Ja!!!
Jag bestämmer mig för att strunta i vetenskapen och latin och bara fortsätta att njuta av denna gululliga buske med sin härliga men flyktiga doft.

Roquebrun, upp mot Jardin Mediterannée








3 kommentarer:

  1. Oh, så vackert med mimosa!
    Hade ett träd utanför fönstret på ett ställe jag bodde, jättevackert, men hela rummet var gult av pollen!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, att den sprider pollen överallt har man kanske inte tänkt på.... Ha det bra själv!

      Radera
  2. Invecklat. Här blommar snödropp och krokus - inte så mycket mer. Men det kommer väl...

    SvaraRadera