12 april 2014

Lustfylld grammatik - det finns!

Häromdagen tittade jag på ett Babelprogram på Svt Play och fascinerades av Mikael Niemis sorgset realistiska sångtext till Benny Anderssons melodi - missa inte! Flera författare ska skriva sina egna texter och Helen Sjöholm framför de olika verken.

Men roligast i det programmet var absolut intervjun med Sara Lövestam, författare, född 1980, tidigt intresserad av att skriva. Hon började skriva som treåring och blev publicerad första gången som åttaåring. Hon arbetar också som SFI-lärare (tänk om man kunde få vara med på hennes lektioner..)

I Babelprogrammet del 2 (ungefär 23.10 in i programmet) förklarar hon helt underbart och mycket humoristiskt hur det kommer sig att den nakne Clark Kent är som ett imperativ och att hans kalsonger är a:et som gör imperativet till ett infinitiv.

Hennes senaste bok heter Grejen med verb som hon har skrivit för sitt eget höga nöjes skull och denna måste jag bara läsa. Jag gillar grammatik... nåja jag förstår i alla fall vikten av grammatik - men när hon beskrivet sitt stora intresse så lustfyllt så måste en språkfåne som jag ha glädje av att ta del av hennes åsikter och kunskaper.

Hon ger ut sina böcker på Piratförlaget och HÄR kan alla grammatiknördar lyssna på en poddradiointervju som förlaget gör med Sara. Njut!!





2 kommentarer:

  1. Såg inte programmet men det låter kul. Språk är roligt och grammatik är nödvändigt. Gud så präktig jag låter. Det faktiskt bra att både läsa, skriva och tala ändå.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag gillar språk och det är härligt med människor som är entusiaster.

    SvaraRadera