30 maj 2013

Endast Sverige svensk försommar har

I morgon lämnar vi Sverige... när det är som vackrast i Skåne ska vi åka till södra Frankrike. Jo visst, jag längtar till  lilla huset i C och vi har planerat denna tur länge - men just nu är det som allra vackrast utanför fönstret. 
Rhododrendonbuskagen har börjat visa sig i sina olika färger - från blekt rosa till karmosinrött. 





Syrenerna i olika lila nyanser påminner om tidigare skolavslutningar. 



Liljekonvaljerna vippar i skogsbrynet och doftar i skymningen. 

Blåregnet har hämtat sig från att bli nedklippt i samband med takbytet häromåret och har säkert 25-30 blommor. 
Idag slog vår svavelpion ut och visade sitt innersta - läckert! Tänk vad naturen kan....
















Vi ska vara iväg en vecka, när vi kommer hem är det dags för min favoritros att blomma...


Vi har varit mycket flitiga i trädgården för att hinna med allt som ska göras vid denna årstid - en anledning till att jag inte har varit så flitig på bloggen. Potatisen växer så att man ser det och det blir säkert en första skörd till midsommar. Mina frösådder är avhärdade och utplanterade -  luktärtor, fänkol, svartkål tillsammans med gröna bönor, kronärtskockor och ringblommor. Den automatiska bevattningen hjälper oss när vi inte är hemma. 

Dock finns det ingen automatisk bevattning av mina chilisar.... 40 krukor med olika sorter, några har börjat blomma, flera är halvmeterhöga - ja just nu liknar tvättstugebänken och köksfönstret en veritabel djungel. Tack till S som väckte mitt intresse för odling av chilipeppar - och den roliga maten man kan göra med chili! 

Som jag har gullat med dessa växter, som en överbeskyddande förstagångsmamma. Allt enligt konstens regler har de grott i 25-30 grader, fått mycket ljus men inte direkt sol, är omplanterade 2-3 gånger och nu stöttade så de inte lägger sig ner när blommor och frukter kommer. För säkerhets skull kommer jag att pensla litet här och där på blommorna så att det blir några frukter. 

Nu ska dessa hysas in hos äldste sonen P. De har ett inglasat uterum där det nog är tillräckligt ljust och hyfsad temperatur. Det är nästan lika svårt att placera ut 40 chilipepparväxter som en hund när man ska resa iväg.... Kanske att jag kan leja mitt äldsta barnbarn till att vattna krukorna - chilipeppar är törstiga typer och behöver vatten varje dag. När vi är hemma igen så är det meningen att förhoppningsvis mer än hälften ska få nya hem - kanske att jag måste hitta någon matte eller husse till ännu fler. Någon som är intresserad?? 

Några av krukorna ska nog få komma till Frankrike och bo utomhus... om värmen har kommit förstås. Idag är den här i Skåne, kanske tar med mig litet till södern. Eller dansar en soldans därnere....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar