13 maj 2013

Röda lådor och svarta blommor


Efter att mitt inlägg förra fredagen om att jag den dagen inte gjorde någonting alls (små tankar en lat eftermiddag) - så har mitt läge den senaste veckan förändrats från inaktiv till aktiv .... tack vare köksträdgården!

Vår köksträdgård blev rätt förvildad redan förra våren då vi varken kunde eller hann stå på huvudet i rabatterna. Mannen i mitt liv blev ryggopererad och var rätt handikappad både före och efter operationen och undertecknad hann helt enkelt inte - då hade jag dessutom ett heltidsarbete. Därför fanns det fram till häromdagen, förutom kvickrot och annat ogräsliknande, skruttiga hallonskott med enorma rötter "över det hele", några fina hösthallonskott, några ganska hyfsade vinbärsbuskar och rabarber samt ett par planteringslådor som vi hade potatis i förra sommaren. Runt allt detta fanns vildvuxen buxbom och mossbevuxna plattor. Punkt.

Men nu har det blivit förändring och förbättring, nu har vi båda tid till vår trädgård och vi har båda rätt gröna fingrar. Efter ett inaktivt trädgårdsår så har vi nu en massa nya idéer och lust att slita bort det gamla, att så och sätta ut, att göra om och göra nytt och egentligen finns inget som kan hindra oss för att göra allt vi vill göra. Jo, det finns ett klart hinder - eller rättare sagt två - våra kroppar ;) Även en frisk rygg tar stryk av dylikt arbete, jag hittar en och annan helt ny muskel och de muskler jag trodde att jag hade - de vill inte alltid spela med ...

Vädret har varit på vår sida senaste veckan, vissa dagar sommarljummet och soligt och andra mer normalt väder. Det senare utmärkt för att måla planteringslådor...


Den vildvuxna buxbomen skars ner till en låg häck på 20 cm. Fast en av buskarna var på fel ställe och fick flytta till en kruka på terrassen. Den busken blev också klippt, som en boll eller ... kanske så småningom att den kan bli lik en boll. Den enda kruka som rymde denna stora växt var den trasiga som var på väg till tippen, nu måste jag kanske göra vid krukan...laga, måla om och piffa till - det är kul!


Mannen i mitt liv har grävt om hela köksträdgården, i alla dessa dagar utan att klaga - strongt! Tjugo kvm jordyta och ner till 30-40 cm för att jaga bort hallonskott. Där ska det stå bärbuskar och annat skojigt. Jag har flyttat jord... från vissa lådor för att de lådorna skulle flyttas och/eller målas, till andra lådor, nymålade eller helt nya.
Här ska planteras grönkål, svartkål, fänkål, luktärtor, sockerärtor och haricots verts blandat med dill, ringblomma och persilja.
Att flytta jord från ett ställe till ett annat låter som, och är också, en väldigt okvalificerad syssla då man behöver egentligen inte tänka utan bara böja och gräva och böja och gräva..... Dock behövde jag (och min rygg) omväxling och då fanns andra delar av trädgården som man kan ägna sig åt. Tack och lov! Som till exempel utplantering av några sommarblommor..
 
Snowflake bildar hängande kaskader översållade med vita blommor


Grönmynta, citrontimjan, stenkyndel och ramslök!

Tänk att jag hittade svarta petunior... det har jag längtat efter sedan förra sommaren då ett hotell i Sancerre hade sådana här i vita krukor - mycket snyggt!
 Jag har också funderat på om chiliskotten måste toppas.... eller om det räcker att jag planterar om dem... vilket jag bestämde mig för ... att det räckte alltså.

Nu har jag plantat om 20 chili av olika sorter i större krukor än dessa... typ 1-liters. Har förstått att sista omplanteringen sker till 3-literskrukor  - men dit är det nog någon månad. Dessutom finns det fortfarande en del chiliplantor som inte har kommit till första omplanteringsstadiet ännu.... Glädjande nog har den övervintrande chilin nu visat tecken på att blomma!!


Så här ser hela landet ut, omgrävt, rensat, med nya krubärsbuskar varav en på stam. Dock fattas hösthallonplantorna längs högra kanten. Det ska också sättas ut kronärtskocksplantor samt litet smultron till småtrollen.




5 kommentarer:

  1. Så fint det blir! Vår trädgård är ju inte så stor men jag köpte bland annat sparrisplantor igår på en väldigt fin plantskola utanför Ystad. Nu måste jag blanda i sand i vår blålera och sedan vänta 2 år innan vi får skörda var de tuffa rådet jag fick....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparris - så himla trevlig och gott! Men alla kommande skördar lär ska vara beroende av att man INTE tar någon alls de första åren.... Tålamod är en dygd även denna gång tydligen ;)

      Radera
  2. Jäklar vad fint det blir! Duktiga ni är - men akta ryggarna :)
    Kram yngsta sonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fortsatte av bara farten efter vår vecka hos er ;) Det är kul när man har tiden!

      Radera
  3. Oj vad flitiga ni har varit, och du köpte en hel kasse med svarta petunior. Avundsjuk./Eva-Lotta

    SvaraRadera