18 september 2021

Återseenden...

Lilla huset i C står kvar! Blommorna lever, om än knappt. Det är städat inomhus och alla fönster rena! En riktigt fröjd att komma fram till efter flera dagar i bilen.

Ännu roligare blir det när de bästa grannarna dyker upp, dock inget kramkalas med andra än hunden Lola. Men oj så kärt att ses efter nästan två år. Deras svarta cocker Lola vet var vi bor och när vi är på plats - men öppna grind kan hon inte. Då får hon vänta till dess någon öppnar....

Vi blir omedelbart inbjudna på middag nästa dag, vi blir utlovade en middag på terrassen i en ljummen och svart septemberkväll - verkligheten dyker dock upp och bjuder oss på regn och blåst istället. Så det blir middag inomhus, men lika roligt att ses och vi har mycket att ta igen och prata om. 

I det huset går man ofta därifrån med en bok! Egentligen inte konstigt när han är bokförläggare och hon författare - men vilken bok det blev denna gång! En tre kilo tung bok med bilder och recept från förebilden till Downton Abbey.

Fler återseenden... 
Mannen som säljer oliver på marknaden. Är ni här nu, välkomna! Hur länge sedan är det? Ojojoj...
Svenska vänner i grannbyn och som omedelbart också bjuder på middag. Tyvärr kan vi inte gå eftersom vi har gäster. Men middagen finns kvar nästa gång vi kommer lovar de!
Kära släktingar som är bofasta i detta land och som vi inte heller sett på nästan två år. Lunch tillsammans och mycket att uppdatera.

Sedan börjat pensionatsverksamehten! Ett kärt inslag i vår franska vardag. Tre olika vänpar under nästan tre veckor. Många utflykter, både korta och med övernattning, vingårdsbesök, franska luncher (brukar hålla på 3 h), sena nätter, litet spelhåla och mycket snack! 

Livet på en fransk pinne med andra ord. Kommer kanske fler inlägg om hur det är!





8 kommentarer:

  1. Åh, så trevligt det låter!

    SvaraRadera
  2. Tack, det ÄR trevligt. När är det dags för er? Ser att ni väljer mellan större stad och mindre ort. Man är ju trots allt någon på en mindre ort och man kan alltid ta sig till den stora stadens alternativ. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Oh, vad härligt att ni äntligen kunna komma ner till ert paradis!
    Njut!

    SvaraRadera
  4. Upptäckte plötsligt att jag inte sett något inlägg från dig på länge. Anledningen var att jag såg att någon från Frankrike varit inne på bloggen och då förstod jag det var du. Jag har en släkting i Bézier som jag bloggar med ibland också. Jättekul att höra att ni äntligen är där igen. Så trevligt ni verkar ha det. Inte dåligt med sådana grannar - författare och förläggare - vilken bok!
    Förstår att det är fantastiskt att få träffa alla igen. Bara att känna sig välkommen av den gulliga hunden måste vara enormt! Nu återstår att se om jag får iväg denna kommentar. Jag har uppgraderat mig och har numera annonser i bloggen som du ev sett. Undrar om det är anledningen att jag inte fått dina inlägg. Det stämmer tidsmässigt.
    Om ni är kvar därnere hoppas jag ni får det fortsatt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst har du helt rätt, vi är i F och är här faktiskt för andra gången denna höst. Och visst fick jag din kommentar, uppgradering lönar sig tydligen. Jag har av olika anledningar haft mycket att göra och dålig tid att både blogga och läsa andras bloggar. Det kommer tid snart... Undrar om jag vet vem din släkting är... jag känner till en del svenskar i B. Ha det bra/Lotten

      Radera
  5. Lycka till i fortsättningen med nya upplevelser. Olof (SP)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olof! Vi kommer hålla oss i trakten om än inte äga ett hus!

      Radera