07 februari 2020

Mångfald i Halmstad

När jag sitter still på grund av min opererade fot så får jag tid att "städa" bland mina foton. Hittar då foton från vårt besök i Halmstad i januari. På Mjällby konstmuseum upptäckte jag en ny målare, Greta Knutson Tzara. Hon var, som många andra kvinnliga konstnärer under första halvan av 1900-talet, mest känd som hustru. Hon var gift med Tristan Tzara, en känd dadaist. Tidigare har endast ett fåtal av hennes verk varit lokaliserade, men nu kan man visa många verk tack vare forskning bland annat i Paris, där hon bodde en stor del av sitt liv. Greta började sin konstnärliga utbildning med att studera för Carl Wilhelmsson och därefter gick hon på konstakademien. Vid 21 års ålder for hon till Paris för vidare studier. Hon var under hela sitt liv experimentell och nyfiken och ville inte placeras i något fack. Jag föll direkt för mångfalden. 

Skissartade, bara delvis färglagda motiv...

...eller finstämd pastellig akvarell....

... eller en mörkt mustig bild som skildrar ett åskoväder över byn.

Är man på Mjällby Konstmuseum måste man såklart se deras samlingar med Halmstadgruppen. Här en målning av alla tillsammans.

 
Esaias Thorén, Axel Olsson och Waldemar Lorentzon.  I mitt tycke "lagom" modernt och lättplacerat.
Dagen avrundades med ett  besök hos vännen Nette som driver The Photogallery på Slottsmöllan i Halmstad. Här finns något för alla, ren konst, bilder som griper tag i en, bilder som man fnissar litet åt och så de oförglömliga... Klicka gärna på länken ovan och upptäck mångfalden!

                     





3 kommentarer:

  1. Vilken schvung i linjerna! Ytterligare en av dessa hustrur som kommit i skymundan trots sin uppenbara begåvning. Tack för att du visade!

    SvaraRadera
  2. Härliga konstbilder!
    Greta Knutson Tzara måste jag erkänn att jag inte känner till.
    Däremot är Halmstadsgruppen väl bekant för mig.
    Ha det bra!

    SvaraRadera