08 januari 2020

Nya årets funderingar

I samband med nyår brukar jag vilja summera det gångna året, skänka året som varit tacksamhet och ödmjukhet men också blicka framåt. 
Vissa år har jag gjort en summering av förra årets blogginlägg men det bryr jag mig inte om i år. Jag nöjer mig med att konstatera att ni som följer mig säkert redan har läst det.

Först litet om själva nyåret - det blev faktiskt ett nytt år, ett nyårsfirande inte riktigt som det brukar, men med samma gamla vänner och samma fantastiska mat! Vi som gillar traditioner uppskattar detta! Det som trillade mest utanför traditionerna var nog den direktimporterade mörkrosa champagnen!
Några oss närstående roade sig med ordlekar, och hon som officiellt ringde in det nya året var på hugget och blev klar alldeles för tidigt. Fascinerande att även garvade skådespelare tydligen har nerver i dessa sammanhang. 
Kommunen bekostade rätt snygga fyrverkerier. Jag tycker det är konstigt, jobbigt för hundar och deras ägare, absolut inte miljövänligt och rätt dyrt. Fast bröd och skådespel till folket gäller tydligen fortfarande för att vi liksom romarna inte ska klaga på styret. Man får kanske vara tacksam att vi erbjuds fyrverkerier och inte gladiatorspel.
Det privata året som gått har bjudit mest på glädje. Storfamiljen har utökats med en hund som speciellt jag är glad över att få ha på nära håll. Söner och svärdöttrar fördelar sin vakna tid mellan barn och karriärer och dessemellan husfixande, vänner och resor. Barnbarnen gillar sin skola och sina aktiviteter, även om de senare kan ge föräldrarna huvudbry när de ska få ihop tidspusslet. Bra, även för oss, de gånger vi kan hjälpa till. 

Vi valde att vara i Sverige denna sommar, men huset i Frankrike fick som vanligt besök några sommarveckor av äldste sonen med familj. Vi provar nu under några år att bara vara i Frankrike till vår och höst. Vi funderar också allvarligt på att hyra ut huset de veckor det står tomt.  Vi får göra en hemsida och hitta någon som städar och lämnar ut nyckel. 

På den politiska scenen finns inget man kan glädjas åt eller vara stolt över. Jag vet en handfull världsledare som skulle behöva bytas ut snarast. Men de flesta politiker verkar mest tänka på sina mandat i nästa val. 

Miljön är vår viktigaste resurs och om inte politikerna vågar fatta de impopulära besluten som krävs för att vi ska minska utsläppen som påverkar temperatur och klimat så törs jag knappt tänka på följderna. Hur ska det bli på jorden för kommande generationer.... Man behöver bara gå till sig själv och ställa frågan - är jag beredd att förändra mitt liv för kommande generationer? Jag längtar efter de forskare och ekonomer som i klartext informerar om vad som krävs och vad effekterna blir för dig och mig och samhället. Vad händer egentligen? Vilken är vår plan A och har vi en plan B?
Jag hörde en väninna häromdagen citera ett 8-årigt barnbarn "kommer vår luft vara så fin att jag kan andas den när jag är lika gammal som du?" Om 60 år alltså..... tänkvärt, eller hur?

En baksida för många och kanske en negativ miljöeffekt, men ändå i mitt tycke något helt ok, är att vi i Skåne hittills har sluppit snön. Det milda gråvädret ligger som ett täcke över land och hav. Tyvärr innebär det också dagar utan sol. Men det har vänt, dagarna är längre och det blir ljusare. Nu ska jag ringa och sjunga för min gamla mamma som fyller 95 idag!



Tack till er som följer min blogg, tack för att ni kommenterar och deltar - det gör mitt skrivande litet roligare! Fortsätt gärna att höra av er!

Jag önskar er alla ett lyckosamt, friskt och fredligt 2020!


2 kommentarer:

  1. Önskar dig och alla de dina ett fint Nytt År. Vad som kommer att skrivas när 2020 är till ända vet ingen men det kanske är tur.

    SvaraRadera
  2. Trevligt med en liten sammanfattning och lite tankar ang Frankrike i år.
    God fortsättning!

    SvaraRadera