22 december 2017

Advent 2.0

Adventstiden är en mycket trevlig period av året tycker jag. Många tända ljus, vackra blommor, pyssel med kransar och lussebak, trevliga glöggfester och en brasa och god bok i ruskvädret. I år har det varit precis som det ska och faktiskt i en ganska lugn takt.
Det började med barnbarnens adventskalendrar, 5 st. De stora killarna (12, 9 och 8) får många allmänbildningsfrågor istället för paket och litet godis på lördagarna. Har de svarat rätt och löst frågorna/uppgifterna så blir det en bok på julaftonsmorgonen. De små (4,5 och 3) får än så länge småsaker. Men det är 120 saker som ska hållas ordning på och knytas fast på rätt datum - det är tidsödande men jag vet ju att de tycker det är kul. Här är tre av dem, de två i Stockholm fick sina saker på posten och så får föräldrarna knyta.
                 

Så har jag och två vänner träffats en hel dag för att binda kransar. Det började för 30 år sedan med att vi gjorde kransar på löpande band till scouternas julbasar. Nu när vi inte längre är aktiva scouter så träffas vi i mitt uterum (där man får skräpa hur mycket man vill). En del material hittar vi i skogen som mossa och kottar. Men granris och lingonris får vi plocka från den egna tomten eller köpa. Vi brukar hinna både att göra några kransar var, fika och umgås. Här min dörrkrans och ljuskrona.

En annan. litet nyare, tradition är mitt julskåp. Ursprungligen ett gottebord där dörrarna kunde stängas för att inte fresta de då små barnen. Nu har vi inte så mycket godis där, mer frukt. nötter, litet portvin och en chokladask. Och såklart den hemgjorda kolan (väl dold i en burk!).
En annan litet nyare tradition är att de tre skånska barnbarnen bor hos oss helgen före jul. Vi bakar småkakor och pepparkakshus och deras föräldrar får en ledig helg så de kan fixa julfirandet för oss andra. Årets hus blev något som kanske liknar Glimmingehus med fruktträd runt omkring.
En dag i december vaknade vi till en vit värld. Denna gång blev snön faktiskt kvar i några dagar, men nu är allt borta.
Julens maffigaste blommor, i mitt tycke! Den till vänster finns på Royal Copenhagen i Köpenhamn och den till höger hemma hos mig.

                      
Nu är det da'n före da'n före doppareda'n! Det mesta är färdigt. Yngste sonen reser med sin familj från Stockholm under morgondagen. De två barnen har vattkoppor men är inte så farligt sjuka. Alla samlas hos äldste sonen och hans familj, vi blir 12 personer som ska fira lillejul och julafton. På juldagen flyttar alla över till oss och då är det dags för en kalkonmiddag. Nu dröjer det elva månader till nästa advent och den kommer säkert att se likadan ut som årets, det är det som är så fint med traditioner!
God Jul och Gott Nytt År önskar jag mina läsare! Hoppas vi möts igen 2018. Det är också en tradition...










1 kommentar:

  1. Gillar det där att gå ihop och göra kransar. Låter kul och resultatet blir ju jättefint.
    Kul också med barnbarnen innan jul.
    Önskar dej sköna mellandagar!

    SvaraRadera